SON PAYLAŞILANLAR

Site içi arama

BULUNAN SONUÇLAR...

8 Mayıs 2015 Cuma

0 Kamulaştırma Dosyası Oluşturmak İçin Gerekli Olan Belgeler

Kamulaştırma plan yapımı dosyasında bulunması gereken evraklar
  1. Kadastro müdürlüğü üst yazısı
  2. İstem belgesi
  3. Kontrollük ve doküman dekontu
  4. Kadastro bilgi ve belgeleri teslim senedi
  5. İş yapım sözleşmesi
  6. Kontrollük raporu
  7. Değişiklik haritaları yapım ve kontrol bilgileri
  8. Teknik rapor
  9. İlgili idarenin yazısı
  10. Kamu yararı kararı ve ekleri
  11. Kamulaştırma planı ve malik tablosu
  12. Kesin ölçüm krokileri
  13. Alan hesabı
  14. Nirengi ve poligon koordinat özeti
  15. Detay noktaları koordinat özeti
  16. Dizi nirengi hesabı
  17. Poligon hesabı
  18. Poligon açı-kenar özeti ve ölçüleri
  19. Dizi nirengi açı-kenar ölçüleri
  20. Nirengi ve poligon kanavası
  21. Nirengi ve poligon röperleri
  22. Dönüşüm hesabı
  23. Kadastral durum ölçü ve hesabı
  24. Tapu kaydı tespit cetveli
  25. Fiili kullanım durumu ölçü ve hesabı

7 Mayıs 2015 Perşembe

0 Harita Mühendisliği Maaşları 2015

Haritacılık mesleğiyle ilgili güncel maaşların belirlenmesiyle ilgili anket çalışmamız devam ediyor. Aşağıdaki linkten 6 soruluk kısa anketimize katılarak da araştırmamıza katkı sağlayabilirsiniz.



Üniversitede çalışan Harita Mühendisleri Maaşları
Kamuda çalışan Harita Mühendisi Maaşları
Özel Sektörde çalışan Harita Mühendisi Maaşları

2 Mayıs 2015 Cumartesi

0 Hidrografik Konum Ölçmeleri

Derinliği ölçülen noktaların, yatay düzlemdeki konumlarını belirlemek amacıyla konum ölçmeleri yapılır. Ölçmeler, uygulanacak yönteme bağlı olarak ya kıyıdaki jeodezik noktalardan ya da hidrografi taşıtından yapılır. Taşıtın belirli bir hızla, sürekli hareket halinde olması durumunda, derinlik ve konum ölçmelerinin aynı anda yapılması ve çok kısa sürede tamamlanması zorunludur. Bu durumda ölçmelerin tekrarlanması mümkün olmadığından, eksik ya da hatalı ölçülerin kontrolüne olanak sağlayacak yöntemler kullanılır.

Su üzeri çalışmaların rasyonel bir biçimde yürütülmesini sağlamak amacıyla çalışma bölgelerini kapsayan daha önceden yapılmış her ölçekte harita ve plan çalışma kanavası olarak kullanılabilir.

Bunların mevcut olmaması halinde, yapılacak haritanın boş paftası veya bunun kopyası üzerine, kıyıdaki ve varsa su üzerindeki tüm jeodezik noktalar, geçici kıyı çizgisi ve kıyı şeridinin kabaca topografik durumu işaretlenir. Kıyı şeridine ait ayrıntıların saptanmasında genellikle kıyıyı içeren kara (klasik) haritalardan yararlanılır.

Çalışma kanavası üzerine, 

•hidrografik çalışmanın ölçeği,

•hidrografi taşıtının hangi doğrultular üzerinde ilerleyeceği, (iskandil doğrultusu)

•hangi aralıklarla derinlik ve konum ölçmeleri yapılacağı

işaretlenir.

Çalışma koşullarında bu doğrultular bir miktar değişebileceğinden kesin doğrultular değildir. Su üzeri çalışmaları sırasında taşıtta kullanılan ve üzerine gerekli işaretlemelerin yapıldığı çalışma kanavasına bot kanavası 'da denir.

Su üzeri çalışmalarında hidrografi taşıtının izleyeceği rotaya göre üç değişik çalışma yöntemi vardır:

■ Serpme Yöntemi,

■ Doğrultu yöntemi

■ Yay yöntemi

SERPME YÖNTEMİ

Bu yöntemde çalışma ortamının rastgele yerlerinde ölçmeler yapılır. Hidrografi taşıtının izlediği belirli bir rota yoktur. Bu yöntemde derinlikler, sürekli derinlik ölçen ve kaydeden akustik aletlerden ziyade ip veya tel iskandil ile ölçülür. İskandil noktalarının düzensiz dağılımını önlemek amacıyla ölçme yapılan noktaların aynı anda bot kanavasına işlenmesi gerekir. Bu yöntem genellikle çok küçük alanlarda yapılacak tamamlama çalışmalarında ve diğer yöntemlerde tereddütlü görülen bölgelerin araştırılmasında uygulanır. Bu yöntem pek kullanışlı değildir.

DOĞRULTU YÖNTEMİ

Bu yöntemde su üzeri çalışmaları, belirli doğrultular üzerinde yapılır. Ölçmelerin kontrollü olanaklı ve hidrografi taşıtının yöneltilmesi de kolay olduğundan çok kullanılan bir yöntemdir. Doğrultu konumlarının belirlenmesinde temel düşünce şudur: Bir yüzey, en büyük eğimli doğrultuları boyunca ölçülürse, en az sayıda nokta ile en doğru şekilde belirlenebilir. En büyük eğimli doğrular ise yüzeyin yükseklik eğrilerine dik olduklarından, su üzeri çalışma doğrultuları (İskandil doğrultuları) sualtı tabanının yükseklik eğrilerine mümkün olduğunca dik olmalıdır. Ancak sualtı tabanı görülmediğinden, bunun doğal uzantısı olarak kabul edilen kıyının yükseklik eğrilerine dik olacak şekilde belirlenmelidir.

Kıyıdan açık denizler ile dar uzun göllerde yapılacak çalışmalar için, genellikle yukarıdaki kurala bağlı kalınmaksızın doğrultuların en uygun konumu seçilir. Kıyının topografik yapısına göre iskandil doğrultuları birbirine yaklaşır ya da uzaklaşır; fakat birbirini kesmeyecek şekilde düzenlenirler. Çalışma kolaylığı nedeniyle az girintili kıyılarda doğrultular birbirine paralel olacak biçimde alınır. doğrultular arasındaki uzaklıklar ile doğrultular üzerinde hangi aralıklarda ölçme yapılacağı, iskandil nokta yoğunluğuna bağlı olarak belirlenir. Birbirinden açılan doğrultularda, doğrultuların en açık yerlerindeki ara uzaklık, iskandil nokta yoğunluğunun gerektirdiği değerin 1.5 katını geçmeyecek şekilde belirlenir.

YAY YÖNTEMİ

Bu yöntemde hidrografi taşıtının rotası, sürekli olarak daire yayları üzerinde bulunur. Taşıtın yay üzerindeki hareketi, kıyıdaki iki jeodezik noktanın sabit bir açı altında sürekli olarak gözlenmesi ile sağlanır. Bu yöntemde de yayların mümkün olduğunca kıyının topografyasına dik ve birbirine paralel olması gerektiğinden, jeodezik noktaların ve yayların uygun konumu için diğer yöntemlere oranla daha ayrıntılı bir planlama yapılması zorunludur. Her jeodezik nokta çiftine ait yayların birbirine karışmaması için bunlar çalışma kanavası üzerinde renkli olarak işaretlenir. Her yayın sabit kiriş açısı ve numarası yayın üzerine yazılır. Ayrıca yay üzerinde hangi aralıklarla iskandil yapılacağı, yani iskandil noktaları da gösterilir.

Bot, sekstant ile yapılacak kestirme ölçmeleri yardımı ile herhangi bir yayın başlangıç noktasına getirilir. Önceden saptanan sabit kiriş açısı sekstantta alınır ve kirişi oluşturan jeodezik noktalar bu açı altında görülecek biçimde bot hareket ettirilir. Bu arada önceden saptanan aralıklarla derinlik ve konum ölçmeleri yapılır. Botun rotası bilindiğinden iskandil noktalarının konumunun belirlenmesi için tek bir ölçme yeterlidir. Bunun için genellikle bot üzerinden ikinci bir sekstant ile diğer bir jeodezik nokta çiftine kestirme açısı ölçülür. Ancak bu jeodezik noktalardan biri, ilgili yaya ait kiriş noktalarından biri ile ortak olmalıdır. Botun rotasını sık sık kontrol etmek ve düzeltmek gerektiğinden yöntem pek kullanışlı değildir.


KONUM BELİRLEME YÖNTEMLERİ

ÖNDEN KESTİRME

Kıyıdaki en az iki jeodezik noktadan açı ölçmek suretiyle iskandil noktalarının konumunun belirtilmesi yöntemin temel ilkesidir. Açı ölçmelerinde genellikle teodolitler kullanılır. Yöntem, klasik önden kestirmenin aynı olmasına karşın, su üzeri çalışmalarında hidrografi taşıtının genellikle hareket halinde olması nedeniyle, yöntemin uygulanmasında bazı farklılıklar vardır. Bunlardan en önemlisi bir iskandil noktasına ait kestirme açılarının aynı anda ve çok kısa sürede ölçülmesi gereğidir. Bu nedenle yöntemin uygulanması sırasında bot ile kestirme istasyonları arasında işaretleşme veya telsiz - telefon haberleşmesi zorunludur.

Çalışma bölgesi için önceden saptanan en az iki jeodezik noktada teodolitler ölçmeye hazır duruma getirilir. Her iki aletin dürbünleri bilinen noktalara yöneltilerek doğrultu değerleri okunur. İskandil ekibini taşıyan hidrografi botu iskandil doğrultularından birinin başlangıç veya bitim noktasına yöneltilir. Bot, bu doğrultu üzerinde sabit hızla yol alırken, ekip başının vereceği işaretlere göre aynı anda derinlik ve kestirme ölçmeleri yapılır. Yapılan ölçüler telsiz ile hidrografi botuna bildirilirse, iskandil noktaları bot kanavasına grafik olarak işlenir ve botun rotası, yani önceden belirlenen iskandil doğrultusu üzerinde ilerleyip ilerlemediği kontrol edilebilir. Çalışma koşullarının uygun olması durumunda, kıyıdan maksimum 5 km açıklara kadar uygulanabilir.

GERİDEN KESTİRME

Kestirme gözlemleri, kıyıdaki üç tane jeodezik noktadan yararlanmak suretiyle bot üzerinden yapılır. Hidrografi botu, çalışmalar sırasında genellikle hareket halinde olduğundan kestirme açılarının aynı anda ve çok kısa sürede ölçülmesi zorunludur. Botun sallantılı ve hareketli olması nedeniyle açı ölçmeleri zorunlu olarak sekstant ile yapılır. İskandil noktalarının bot kanavasına işaretlenmesi ve dolayısıyla bot rotasının kontrol ve düzenlenmesi, önden kestirme yöntemine göre daha kolaydır. Geriden kestirme yöntemi, sekstant dürbün büyütmesinin az olması nedeniyle normal koşullarda kıyıdan maksimum 2 km açıklara kadar her su ortamında uygulanabilir. Gözlenen noktaların minare, kule vb. yüksek noktalar olması halinde, özellikle incelik aranmayan çalışmalarda, 3-4 km açıklara kadar genişletilebilir.

SABİT DOĞRULTU YÖNTEMİ

Sabit doğrultu yöntemlerinde su üzeri çalışmaları, kıyıda tesis edilen noktaların belirlediği sabit doğrultular üzerinde yapılır. Bu amaçla kıyıda bir veya iki poligon geçkisi oluşturulur ve konumları, jeodezik olarak belirlenir. Çalışma ortamının şekline ve büyüklüğüne göre, doğrultuyu belirleyen noktalar ya her iki kıyıda ya da kıyılardan birinde bulunur. Kıyıdaki noktaların seçiminde doğrultuların mümkün olduğu kadar kıyıya dik olmasına dikkat edilir. Sabit doğrultular düz kıyılarda birbirine paralel, yön değiştiren kıyılarda ışınsal olarak uzanır. Doğrultu aralıkları, çalışma yöntemi ve ölçek dikkate alınarak, iskandil nokta yoğunluğuna uygun olarak belirlenir.

İskandil noktalarının sabit doğrultu üzerindeki konumunu belirlemek amacıyla yapılacak ölçmenin türüne göre, sabit doğrultu yöntemleri dört gruba ayrılır.

■ Sabit Doğrultu ve Açı Ölçme Yöntemi
■ Sabit Doğrultu ve Uzaklık Ölçme Yöntemi
■ Sabit Doğrultu ve Sabit Hız Yöntemi
■ Sabit Doğrultuların Kesişmesi Yöntemi

SABİT DOĞRULTU ve AÇI ÖLÇME YÖNTEMİ

Bir iskandil noktasının sabit doğrultu üzerindeki yeri, bottan veya kıyıdan ölçülecek tek bir açı ile saptanır. Açı ölçümünün kıyıdan yapılması durumunda teodolit doğrultu dışındaki bir noktaya kurularak βi açıları ölçülür. Bu nokta genellikle komşu doğrultunun kıyıya yakın noktalarıdır. Konum belirleyen açının bottan ölçülmesi durumunda, kıyıdaki bir bazdan ve sekstantdan yararlanarak ai açıları ölçülür. Her iki durumda iskandil noktalarının doğrultu üzerindeki yeri, P1P2Ii üçgeninin grafik ya da yarı grafik olarak çözülmesi ile saptanır.

SABİT DOĞRULTU ve UZAKLIK ÖLÇME YÖNTEMİ 

Sabit doğrultu üzerindeki iskandil noktalarının yeri, kıyıdaki bir istasyondan yapılacak uzaklık ölçmesi ile saptanır. Uzaklık ölçümünde koşullara ve olanaklara bağlı olarak doğrudan veya dolaylı yöntemler uygulanır. Örneğin; akarsular üzerinde yapılacak bazı çalışmalarda her iki kıyıdaki noktalar arasına halat veya tel germek suretiyle sabit doğrultular belirlenir. Bu doğrultular üzerinde yapılacak derinlik ölçmelerinin yeri, yani kıyı noktalarından birine olan uzaklık, tel veya halat üzerindeki bölümlerden okunur. Bu yönteme hidrografide tel germe yöntemi denir. Ayrıca doğrultu üzerindeki noktanın yeri, kıyıdaki noktaların birinden yapılacak optik veya elektronik uzaklık ölçümü ile de saptanabilir. Hassas bir çalışma için doğrultu uzunluğu (S), doğrultu bazının (l) 3.5 katını geçmemelidir.

SABİT DOĞRULTU ve SABİT HIZ YÖNTEMİ

İskandil noktalarının doğrultu üzerindeki yeri, sabit hızla ilerleyen botun belirli bir zaman aralığında aldığı yola göre saptanır. Botun doğrultuya giriş noktası, pusula veya sekstant ile belirlenir. Derinlik ölçmesi yapılacak noktaların ara uzaklıkları (s) iskandil yoğunluğuna göre bilindiğinden, bot v sabit hızı ile ilerlerken t=s/v zaman aralıkları ile iskandil yapılır. Derinliklerin akustik aletlerle ölçülmesi durumunda, daha basit bir uygulama şöyledir: Bot, başlangıç ve son noktası belirlenen bir doğrultu üzerinde sabit hızla ilerlerken sualtı tabanının ölçekli eko grafiği elde edilir. Çizimin başlangıç ve son noktası belirlenerek, bunlar arasında enterpolasyonla istenen aralıklarda yeni iskandil noktaları saptanır.

SABİT DOĞRULTULARIN KESİŞMESİ YÖNTEMİ

İskandil noktalarının konumu, birbirini kesen sabit doğrultuların kesişme yerleri olarak saptanır. Konum inceliğini yükseltmek amacıyla doğrultular, mümkün olduğunca birbirini dik açı altında kesecek biçimde alınır. Bot, doğrultulardan biri üzerinde herhangi bir hızla ilerlerken bunu kesen doğrultulara gelindiğinde yalnızca derinlik ölçmesi yapılır. Bir doğrultu üzerindeki çalışma tamamlanınca, bot komşu doğrultuya sokularak çalışma benzer biçimde sürdürülür.

TAKEOMETRİ YÖNTEMİ

İskandil noktalarının konumunu saptamak amacıyla kıyıdaki bir jeodezik noktadan açı ve uzaklık ölçümü yapılır. Bu ölçmelerde takeometre, redüksiyon takeometresi ya da takeograf gibi aletler kullanılır. Ölçme mirası botta ve düşey konumda bulunur. Ölçmeler sırasında botun hareket halinde olması durumunda, özellikle mira okumalarının çok kısa sürede tamamlanması gerekir. Bu yöntemde her iskandil noktası için yatay ve düşey açılar da ölçüldüğünden bot hızının çok az olması ya da botun her iskandil noktasında durması, deneyimli operatör kullanılması ölçülerin dolayısıyla yöntemin inceliği için önemli etkilerdir.

ELEKTROMETRİK YÖNTEMLER

İki konum çizgisi kesiştiğinde konumu sabit bir yer elde edilir. Konum çizgilerinin kabul edilebilir bir açıda kesişmesi önemlidir. En uygun kesişme açısı 90° ve minimum kesişme açısı 30° dir. Eğer deniz yüzeyinde ölçme yapılıyorsa düşey ölçmeler yatay ölçmelerden tamamen ayrılabilir. Yöntemin temel ilkesi, kıyıdaki jeodezik noktalar ile hidrografi taşıtı arasındaki uzaklığın veya uzaklıklar farkının elektromanyetik dalgalarla ölçülmesidir. Elektrometrik yöntemler, geometrik çözüm yönünden, doğrusal, dairesel ve hiperbolik yöntemler olarak sınıflandırılabilirler.

DOĞRUSAL YÖNTEM

Kıyıdaki bir jeodezik noktadan hidrografi taşıtına olan uzaklık ile bu doğrultuyu belirleyen yardımcı bir ölçme yapılır. Uzaklık ölçer, kıyıdaki jeodezik noktada, reflektör ise hidrografi taşıtında bulunur. Tek bir noktadan uzaklık ölçümü, iskandil noktasının konumunu belirlemeye yeterli olmadığından, botun sabit doğrultu üzerinde ilerlemesi, kıyıdan veya bottan açı ölçülmesi gibi yardımcı ölçmelere ihtiyaç duyulur. Yardımcı ölçme için kıyıdan açı ölçülmesi durumunda, teodolit genellikle ayrı bir jeodezik noktaya kurulur. Bu yöntemin maksimum uygulama uzaklığı, birinci derecede yardımcı ölçmelere bağlıdır. Doğrusal yöntemde konum belirleme inceliği, uzaklık ölçümünün ve yardımcı ölçmenin inceliğine bağlıdır.

DAİRESEL YÖNTEM

Kıyıdaki iki jeodezik noktaya olan uzaklığı ölçmek suretiyle konum belirlemesi, yöntemin temel ilkesini oluşturur. Taşıtın ve dolayısıyla iskandil noktasının konumu, ölçülen bu iki uzaklığın, yani uzaklık dairelerinin kesişme yeri olarak belirlenir. Kıyıdaki jeodezik noktaların konumları bilindiğinden problemin grafik çözümü, üç kenarı bilinen üçgenin çizilmesinden ibarettir. Ancak burada ölçülen kenarlar, 10 km 'den büyük ve kıyıdaki jeodezik noktalar genellikle farklı yükseltilerde olduğundan uzay küresel üçgen ile karşılaşılır. İskandil noktalarının koordinatları herhangi bir koordinat sistemine göre hesaplanabileceği gibi, hazırlanacak bir dairesel uzaklık ağı ile projeksiyon ağını çakıştırarak grafik yoldan da bulunabilir.

Hidrografi taşıtı ile jeodezik noktalar arasındaki uzaklıklar, kullanılacak alet sistemlerine göre ya gemiden ya da jeodezik noktalardan ölçülür. Büyük uzunluklarda zorunlu olarak mikro dalgalı uzunluk ölçme sistemleri kullanılır. Ana alet ölçmenin yapılacağı noktaya, yansıtıcı durumundaki alet karşı noktaya yerleştirilir. Derinlik ve uzaklık ölçmelerinin aynı anda yapılabilmesi ve antenlerin yöneltilebilmesi için hidrografi taşıtı ile kıyıdaki istasyonlar arasında telsiz-telefon bağlantısının sağlanması zorunludur. Ölçmelerde hidrografi taşıtı, genellikle hareket halindedir. Dairesel yöntemde Shoran, Decca gibi alet sistemleri ve ayrıca iskandil noktalarını çalışma kanavasına otomatik olarak işaretleyen çizim aletleri kullanılır. Dairesel yöntemin kıyıdan 200 km açıklara kadar uygulanma olanağı vardır. Yöntemin inceliği, aletlerin inceliğine bağlı olarak 5-10 metre arasında değişmektedir.

HİPERBOLİK YÖNTEM

Bu yöntemde konum belirlemesi için kesişen iki hiperbol eğrileri demetinden yararlanılır. Hiperbollerin odak noktaları, kıyıdaki jeodezik noktalardır. Sabit iki noktaya uzaklıkların farkı sabit olan noktaların geometrik yeri bir hiperbol olduğundan, hidrografi taşıtının T1, T2 veT2, T3 jeodezik nokta çiftine olan uzaklık farkları (T1I-T2I) ve (T2I-T3I) ölçülür. Taşıtın konumu (T1I-T2I) hiperbol eğrisi ile (T2I-T3I) farkının belirlediği hiperbol eğrisinin kesişme yeridir.

Hiperbolik yöntemde uzaklıkların doğrudan ölçülmesi yerine, iki noktaya olan uzaklıkların farkı ölçülmektedir. Burada kullanılan alet sistemine göre, ya faz farkı ya da impuls seyir süresi farkı ölçülür. Hiperbolik yöntemlerin uygulanma biçimi, dairesel yöntemde olduğu gibidir. Bu yöntemlerde Loran, Decca ve bunlara dayalı olarak geliştirilmiş ve büyük uzaklıkları ölçen sistemler kullanılır. Bunlar genellikle açık denizlerde yapılacak hidrografik çalışmalarda uygulanırlar. Bu yöntemde sağlanan konum inceliği, kullanılan alet sistemine ve uzaklığa bağlı olarak 5-20 m arasında değişir. Örneğin, iki bazlı Decca sisteminde 250 km ile 800 km uzaklık sınırında ortalama konum inceliği ±20 m kadardır.

Elektrometrik Konum Belirlemede Kullanılan Aletler

■Hidrodist
■Elektronik Teodolit
■Elektronik Konum Gösterici (E.P.I)
■Loran Sistemi
■İki bazlı Decca Sistemi
■Kısa Uzaklık Decca Sistemi (Hi-Fiks)

UYDU SİSTEMLERİ

Uzaydan konum belirleme sistemleri, yeryüzündeki veya yer yüzeyinin yakınındaki noktaların konumlarını belirlemek için, uzak mesafede veya yörüngedeki bir cisimden yayılan elektromagnetik dalgalardan faydalanarak geliştirilmiş sistemlerdir. Bu tanımlama çerçevesinde sistemler; klasik konum belirleme ve navigasyon amacıyla kullanılabilirler. Bütün uzay konum belirleme sistemleri, uzay teknolojisine paralel olarak 1957’lerden sonra geliştirilmiştir.

Bütün uydu konum belirleme sistemleri, dünya merkezli bir koordinat sistemi içinde bir alıcının yer koordinatlarını veya birkaç alıcı arasındaki baz vektörünü ölçerler.


GPS

NAVSTAR - GPS sistemi ABD Savunma Bakanlığı tarafından geliştirilmiş uydu konum belirleme sistemidir. Kendisinden önce var olan Transit Doppler Sistemindeki gibi GPS klasik ölçmelerden, yerden uzaya olan ölçmelere kadar ölçüm işlemlerini belirgin bir şekilde değiştirmiştir. Klasik ölçmelerde olduğu gibi noktaların birbirini görebilirliği önemli değildir. Ayrıca, ölçmeler her çeşit hava koşullarında, gündüz ya da gece yapılabilir. GPS, Transit sistemin yerini almasının yanında, uyduların eş zamanlı görünebilirlikleri ile uydu gözlemlerindeki başlıca hata kaynakları giderilerek uzunluklar hassas olarak daha kısa zamanda ölçülebilir.

0 Kampçılık Bilgisi ve Kullanılan Malzemeler

Kampçılık; şehirde kamp programının hazırlanması ile başlayıp, gerekli malzemenin alınması, kamp malzemelerinin kontrolü, bozuk malzeme varsa onarılması, sırt çantasının hazırlanması, kamp bölgesine kadar olan yolculuk, kampa yürüyüş, kampın kurulması, kampın amacı çerçevesinde yapılan tüm etkinlikler (çıkış, çıkış saatleri, bunlara hazırlık, çıkış çantası, çadırda yasam, yemek yapmak, gece çadırda uyumak, kampın toplanması) şehre dönüş, kamp malzemelerinin bakım onarımı gibi gerçekleştirilen işlerin tümüdür.
¢Kampçılık sadece derslerde anlatılarak öğrenilebilen bir iş değildir. Bununla beraber kamplara giderek uygulamalı olarak öğrenilmelidir.
¢Bir kampa yada faaliyete gidildiğinde aşağıda sıralanan ifadeleri sıklıkla duyabilirsiniz.
¢Bunlar;
Faaliyet lideri   
Faaliyet sorumlusu
Artçı
¢Kampa Götürülmesi gereken Malzemeler
¢Kamp malzemeleri türü ve miktarı faaliyetin türüne ve gidilen yere göre değişir.
  Ancak, Bir kamp için en gerekli malzemeleri
Teknik malzemeler,
Kapçılık malzemeleri ve
Kişisel malzemeler olmak üzere üç ana gurupta toplamak mümkündür.
¢Kampçılık malzemeleri

1. Çadır:Yedek kazık, Gerdirme ipi, tamir seti, Çengelli iğneler

2. Çanta: Yedek klips ve perlonlar, Çanta yağmurluğu

3. Mat

4. Uyku tulumu

5. Ocak: Yakıt, Ocak Tamir seti, Depo, Alüminyum folyo

6. Kamp seti seti: tencere, kap, tahta kasık, tahta çataI, Çakı, Bıçak, Sünger, Fırça

¢Çanta: çantalar içten fremli ve dıştan fremli olmak üzere ikiye ayrılabilmektedir.
Çantayı kuşanmadan önce bütün klipslerini gevşetin.
Çantanın bel klipsleri yükün ortalama 1/3 taşımaktadır. Dolayısıyla çantanın bel klipsinin leğen kemiğinin üst kısmına oturduğundan emin olun.
  çantayı yüklendikten sonra daha önce gevşetilen klipslerini vücudunuzun ergonomisine göre sıkarak ayarlayın.
Vücuda tam oturmamış, iyi ayarlanmamış bir çanta ile fazla yürümek imkansızdır.
¢Çanta yerleştirme dağcılık için çok önemlidir.
¢Uyku tulumu her zaman en alta konulur.
¢Genel olarak ağır malzemeleri sırta yakın yerleştirilmelidir.
¢Sert, sivri uçlu (Buz burgusu gibi) malzemeler çantanın orta kısmına yada ön kısmına doğru konulmalı, sırt kısmına doğru kesinlikle konulmamalıdır.
¢Çantaya konulacak malzemeler kullanım sırasına göre konulmalıdır(sık sık çantamızdan çıkartmamız gerekecek yağmurluk, GPS, su şişesi, eldiven vb. gibi malzemeleri çantada en üste ya da mümkünse çantamızın ceplerine yerleştirilmelidir.)
¢ Matı rulo yapıp çantamızın dışına bağlamalıyız. Ancak çanta kılıfı yok ise mat bir poşetin içersine konularak çantanın dış kısmına bağlanmalıdır.
¢Islanması istenmeyen malzemeler (uyku tulumu – giyim malzemesi, mat, ilkyardım, kuru besinler, vs.) olası bir yağışa karsı torbalanmalıdırlar.

¢Mat: zemin, çadır zemini ile tulum arasında kullanılan bir yalıtkandır. Zeminden gelebilecek soğuğu kesebileceği gibi zeminin sertliğini yumuşak yapısıyla gidermektedir.

¢Çadır: dağcının kamp kurma ve dinlenme, uyku gibi temel ihtiyaçlarını karşılamak, olumsuz hava şartlarından korunmak amacıyla dağ ortamında barınmak için kullanılan malzemedir.
  Çadır Dağcının Dağdaki Evlerinden Biridir!
¢Çadır Türleri
¢ÇADIR KURARKEN DİKKAT EDİLMESİ
GEREKEN
NOKTALAR (Kamp Yeri Seçimi)
¢Yağmur dursa bile dallardan damlamalar devam edeceği, kozalak düşebileceği ve yıldırım tehlikesinden dolayı ağaç altı seçilmemelidir,
¢ Dere yatakları, patika yollar üzerinde ve yamaçta olmamalıdır.
¢Araziye hakim olmalıdır
¢Rüzgar gündüz vadiden dağa doğru, gece dağdan vadiye doğru eser. Dolayısıyla çadırın yönüne dikkat edilmeli dağ ve vadiye göre çapraz bir şekilde konumlandırılmalıdır.
¢Rotaya yakın olmalıdır.
¢Su kaynaklarına ne çok yakın nede çok uzak olmalıdır.
¢Kamp rizikonun (çığ, taş düşmesi gibi) düşük olduğu korunaklı alanlarda kurulmalıdır.
¢Çadırın zemini düz olmalıdır. Küçük taşlar veya yabancı cisimler temizlenmelidir.
¢Çadır kurulacak yer belirlenip temizlendikten sonra çantadan çadırı çıkarıp torbasından çıkartın.
¢Kar yağışı, rüzgar gibi olumsuz hava koşulları nedeniyle çadır torbasını polleri muhafaza altına alın.
¢Çadırı kurar kurmaz, rüzgar uçurmasın diye içine çanta koyun.
¢Eğer çadırınız nemli ise dış tenteyi çok gerdirmeyin. Nemliyken abartı gerdirilmiş bir tente kuruyunca esnekliğini kaybedeceğinden yırtılabilir.
¢Çadırın kapı kısmını sürekli bos bırakın. Böylece herhangi bir tehlike anında kendinizi dışarıya atmak kolaylaşacaktır.
¢Çadır iç düzeni önemlidir. Yiyecekleri gruplandırınız ve çanta ağızlarını düğümlemeyiniz.
¢Giysileri torbalayın
¢Çadır içerisinde üç kişi yatacaksa bir aşağı bir yukarı şeklinde tulumlara giriniz.

¢Ocak: Genel olarak ispirto, kartuşlu ve benzin ocakları olmak üzere ayrılmaktadır.
¢ispirto ocağı, iç içe geçmiş tencere, tava ve çaydanlıktan meydana gelir.
¢Bir ispirto haznesi, bu haznenin oturduğu bir ayak, haznenin üstüne yerleştirilen ve tencerelerin koyulduğu yükselticiden oluşur. Avantajı az yer kaplaması ve hafif olmasıdır. Ancak yüksek irtifada veya soğuk havalarda çalışma (yanma) verimi çok düşmektedir.
¢Kartuşlu ocak sıkıştırılmış ve sıvılaştırılmış propan ve/veya bütan gazı içeren kartuş adını verdiğimiz bittikçe yenisi takılan tüplerle çalışır.
¢Benzin ocakları ana ocak kısmı, basınç sağlayan pompa ve ona bağlı bir benzin sisesinden olusur. Pompanın sağladığı hava basıncıyla benzin ocak kısmına gönderilir ve yakılır.
¢Ocak kullanmadan önce ilk olarak kullanma kılavuzunu okuyun ve ilk olarak şehirde deneyin.
¢Çadır içerisinde ocak yakmayın.
¢Ocağı çadır içerisinde kullanma zorunda kalırsan ocağı ilk olarak mutlaka dışarıda yada bagajda yakınız.
¢Ocak bulunduğu ortamdaki oksijeni tükettiği için çadır içerisinde yakılıyorsa mutlaka yanma esnasında çadır havalandırılmalıdır.
¢Benzinli ocaklarda kullanım bittikten sonra ocağın soğumasını bekleyin ve sonra içerisindeki havayı boşaltın.
¢Yanma esnasında ocaktan daha fazla verim almak için ocağın etrafını alüminyum folyo ile sarın
¢Yanma esnasında ocağın verimi düşerse birkaç kez ocağın pompa kısmından pompalayınız. Eğer verim artmazsa zorlamayın. Ocak tıkanmış olabilir ocağı söndürün ve temizleyin.
¢Faaliyetten sonra ocağı bir sonraki faaliyete hazır olması açısından mutlak temizleyin.
¢Uyku Tulumu: Uyku tulumu iyi bir ısı yalıtkanıdır. Temel prensibi, sizden açığa çıkan vücut ısısının dışarıya kaçmasını engelleyerek, ısıyı içeride hapsetmesi ve böylece sizi sıcak tutmasıdır.
¢Tulumlar genel anlamda ikiye ayrılır: elyaf ve kaz tüyü.
Elyaf daha ağır, daha az sıkışabilen, fakat ıslandığı zaman da yatılabilen bir tulumdur. Kaz tüyü ise bunun tersidir ama daha uzun ömürlüdür.
Elyaf tulum zaman içerisinde sıkıştırıldıkça yalıtkanlığını kaybeder.
Hangi Tip Tulumu kullanırsanız kullanın tuluma girerken gece boyu üşümemek için yapılması gereken bazı işlemler vardır.
Tuluma girerken üzerinizdeki fazlalıkları çıkartın (Polar, kaz tüyü, goratex…),
Tuluma girerken yün bir bere ve kuru çoraplar giymeye dikkat ediniz,
Başınızı tulumun kapüşonuna yerleştirdikten sonra tulumun büzgülerini iyice sıkılayın.
Kesinlikle ağzınızı tulumun içerisinde tutmayın. Aksi takdirde ilk olarak ağzınızdan çıkan buhar sizi ısıtacak ancak zaman içersinde yoğunlaşarak sizi ve tulumu ıslatacaktır.
Tuluma girerken sıcak bir şeyler içmek gece boyu ısınmanızı sağlar
Tulum içerisindeki altın kural içerideki sıcak havayı dışarıya kaçırmamaktır.
¢Kişisel malzeme
Giysiler
¢İç Katman( içlik, çorap)
¢Orta katman (Polar alt, polar üst)
¢Dış Katman (Goretex… vb.)
Bot (Deri, Plastik)
Gözlük
Eldiven( Beş parmak, İki parmak)
Bere (balak lava, bere)
Kafa lambası
Baton
Tozluk
¢Teknik Malzemeler
¢Tırmanış için gerekli olan malzemelerdir.
1. Kask
2. Kazma
3. Krampon
4. Çığ Seti: Kar Küreği, Çığ vericisi (beacon), Çığ Çubuğu
5. ip
6. Perlon
7. HMS, karabin, ekspres
8. Yardımcı ip

0 Pusulalar Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Doğa yürüyüşünde yolları ve patikaları izlemek istemiyorsan bir pusulaya ihtiyacın olacak. Pusula enerji hatlarından 55 metre, telefon hatlarından 10 metre, çelik demir malzemeden en az bir metre uzakta kullanılırsa doğru değer verir.


PUSULA NASIL ÇALIŞIR?

Pusulanın en önemli parçası manyetik bir iğnedir. Bu iğne serbestçe hareket edebilecek şekilde pusula gövdesine monte edilmiştir İğne serbest kaldığında her zaman aynı yönü gösterir. Bunun neden yeryüzünde iğneyi çeken bir gücün olmasıdır. Yeryüzü bir ucu kuzeyde diğer ucu güneyde olan büyük bir mıknatıs gibidir. Dünyanın manyetikliği pusula iğnesinin manyetik kuzeye doğru dönmesine neden olur.

İğnenin kuzeyi gösteren ucu kırmızıya ya da siyaha boyanmıştır. Bazı pusula iğnelerinde ise uç bir ok başı gibi sivridir. Hatta bazılarında iğnenin kuzeyi gösteren ucunda N harfi vardır.

PUSULA NASIL OKUNUR?
Pusulayı okumak belirlenmiş bir noktaya götüren yönü derecelerle bulmak anlamına gelir. Derecelerini öğrenmek istediğin nirengi noktasına yüzünü dön. Pusulayı önünde bel seviyesinde ya da biraz daha yukarıda düz olarak tut. Pusulanın tabanındaki "gidilecek yön" ok yönünde ileride duran nirengi noktasını göstersin. Şimdi pusulanın iğnesi pusulanın gövdesi üzerindeki sabit kuzey oku ile çakışıncaya kadar pusulanın gövdesini çevir.

Pusulanın kuzey ucunun pusula gövdesinin üst tarafındaki N (Kuzey)'i gösterdiğinden emin ol Gidilecek yön okunun pusula gövdesine değdiği noktada bulunan dereceyi oku.

Bir haritayı pusula ile doğru yöne koymak için önce pusulanı (Kuzey) 360 ° 'ye ayarla. Pusulanı, bir kenarı haritanın kenarında manyetik kuzey çizgisine gelecek şekilde haritanın üzerine koy. Pusulayı ve haritayı, pusula iğnesi kuzey ucu N'yi gösterecek sat kuzey oku ile çıkıncaya kadar birlikte döndür. İşte haritan doğru yöne kondu.

İKİ KUZEY

Harita ve pusulayı birlikte kullandığında iki kuzey olduğunu unutma. Harita gerçek kuzeye göre çizilmiştir. Haritandaki bütün boylamlar coğrafi kuzey kutbunu gösterir. Pusulanın kuzey ucu manyetik kuzeyi yani gerçek kuzeyi, kuzey kutbunun 1.600 km. Güneyinde Kuzey Buz Denizinde bulunan BATHURST adasını gösterir. Haritanın boylamları ile pusulanın iğnesinin gösterdiği kuzey arasındaki farka "sapma açısı" denir. Bu sapma nedeni ile pusulan ve haritanı birlikte kullandığın her durumda bu farkı göz önünde bulundurmalısın.

HARİTANA PUSULA DİLİ KONUŞTUR

Harita yönleri ile pusula yönleri arasındaki farkı ortadan kaldırmak için haritanla pusulanın birbiri ile uyumlu olmasını sağla. Bunu yapabilmek için de haritanın üzerine manyetik kuzey güney çizgilerini çiz (Haritanın altındaki manyetik kuzey ile gerçek kuzeyi belirleyen üçgeni bul. Bu üçgenin manyetik kuzeyi belirleyen kenarından haritanın yukarısına doğru bir çizgi çiz. Daha sonra bu çizgiye paralel başka çizgiler çiz.

Bu haritadaki çizgiler gerçek kuzey çizgisinin 14 derece batısındadır.

HARİTA VE PUSULAYI BİRLİKTE KULLAN

Harita manyetik kuzey güney çizgilerini çizdikten sonra aşağıda anlatılan 3 basamağı izleyerek harita ve pusulanı birlikte kullanabilirsin. Topografik haritanda bir rota belirle, bu rota üzerinde yol kavşakları, binalar, köprüler vb. Gibi 5 ana nirengi noktası tespit et. Pusulanı hareket noktasından ilk nirengi noktasına gidiş yönünü gösterecek şekilde ayarla, şimdi yola çıkabilirsin. İlk nirengi noktasına ulaştığında pusulanı tekrar ikinci nirengi noktasına giden yönü gösterecek biçimde ayarla. Varacağın son noktaya ulaşıncaya kadar aynı şekilde devam et.

HARİTA VE PUSULAYI BİRLİKTE KULLANMANIN BASAMAKLARI

1. Basamak: Pusulanı, pusula tabanının uzun kenarı başlangıç ve varış noktalarına değecek ve taban üzerindeki "Gidilecek Yön Oku" gitmek istediğin yönü gösterecek şekilde haritanın üzerine koy.

2. Basamak: Pusulanın tabanını haritanın üzerinde hareket etmeyecek şekilde sıkıca tut. Pusulanın iğnesini dikkate almayarak, pusula üzerindeki sabit kuzey oku, haritada çizdiğin kuzey güney manyetik çizgilerine paralel oluncaya kadar pusula ve haritanı birlikte çevir. Okun ucu haritanın üst tarafını (kuzey tarafını) göstermelidir.

3. Basamak: Pusulanı haritandan kaldır ve gidilecek yön oku, ileriyi gösterecek biçimde önünde tut. Pusula iğnesinin kuzey ucu, pusula gövdesindeki kuzeyi gösteren okun üzerine gelinceye kadar kendi etrafında dön. Şimdi pusulanın tabanındaki gidilecek yön oku gitmen gereken yönü gösteriyor. Bu yönde bir nirengi noktası belirle ve bu nirengi noktasına doğru ilerle. Bu noktaya varıldığında başka bir nirengi noktası belirle. Çizdiğin rotada ilerlerken düz bir çizgi üzerinde ilerleme zorunda değilsin. İyi bir izci gideceği noktaya en kısa zamanda ve en kolay varmak için tüm bilgisini kullanır.

0 Araç Navigasyonları Hakkında Geniş Bilgiler



Araç navigasyonları ; varış (hedef) noktası belirlendikten sonra,

Bulunulan konumun cihazdaki GPS (Global Positioning System) alıcısı sayesinde tespiti (konumlama)

Kullanıcı tercihlerine göre en optimum rotanın belirlenmesi (dijital haritalama)

Hem görsel, hem de sesli yönlendirme (yönlendirme) işlemlerini gerçekleştirerek, hedefinize doğru ulaşmanızı sağlayan farklı teknolojilerin birleşiminden oluşan bir sistemdir.


Nasıl çalışır?

1. Navigasyon cihazında bulunan GPS alıcısı, uydu sinyalleri aracılığıyla bulunduğunuz koordinatı belirler.

2. Bu koordinat, navigasyon yazılımı aracılığıyla cihazın ekranına dijital harita olarak yansıtılır. Konumunuzu cihazın ekranında detaylı olarak görürsünüz.

3. Ulaşmak istediğiniz adresi veya cihazınızda kayıtlı bilinen yeri (POI) dokunmatik ekran aracılığıyla kolayca belirlersiniz.

4. Hedeflediğiniz varış noktasına, tercihleriniz doğrultusunda en uygun güzergâhtan ulaşmanız için rotanız saniyeler içinde hesaplanır.

5. Siz hareket halindeyken, uydudan gelen sinyaller sayesinde rotanız gerçek zamanlı olarak güncellenir ve rota dışına çıksanız bile saniyeler içinde yeni rotanız oluşturulur.

6. Ekrandaki dijital harita işaretler ve net bir sesli yönlendirme (Türkçe dahil 17 farklı dil) yardımıyla adım adım hedefinize yönlendirilirsiniz.

Sistemin faydaları ve özellikleri:
ØAraçların sürekli güvenliğini sağlarlar.
ØYer ve rota tespitini yapar.
ØAraçları ve yetkili personeli kontrol altında tutar.
ØTakip eder, yönetir, yönlendirir.
ØAnlık ve / veya geçmişe dönük olarak izler.
ØHem grafik hem de metinsel olarak raporlamalar yapar.
ØAnında müdahale imkanı verir.
ØNakliye sipariş ve dağıtım kapasitesini artırır.
ØLojistik destek sağlar.
Øİş hacmini ve kalitesini yükseltir.
ØZamandan ve yakıttan tasarruf sağlar.
Genel Özellikler:
ØPeriyodik olarak konum bilgisini gönderme
ØAnlık konum bilgisi işleme
ØÖnceden tanımlanmış coğrafi koordinatlara girildiğinde konum bilgisi gönderme
ØMesafe aralıklara göre konum bilgisi gönderme
ØPeriyodik programlama ile 10 konum bilgisini 1 SMS ile gönderme
ØAcil durum butonu aracılığı ile acil durum bilgisi ve konum bilgisi gönderme
ØAcil durum modunda kalma süresinin ayarlanabilir olması
ØMerkez tarafından acil durum iptali
ØGSM kapsama alanı dışında iken 1000 konum bilgisinin hafızada saklanması ve kaplama alanına girildiğinde göndermesi
ØGSM ve GPS bağlantısında oluşan hataların bildirilmesi
ØOlası merkezin cihaz hafızasında tutulması
ØTüm programlama komutları için yetkili numaraların kontrolü
ØSisteme girmeye çalışan yetkisiz telefonların sistem merkezine bildirilmesi
ØGSM sistemi üzerinden yada konsol aracılığıyla programlama
ØCihaza, isteğe bağlı birimlerin bağlanabilmesi
ØSesli görüşmelerin yapılabilmesi

ARAÇ TAKİP SİSTEMİ NERELERDE KULLANILABİLİR?

•Şehirler arası yolcu taşımacılık:
Turizm ve seyahat firmaları araç takip uygulamasının sunduğu çözümlerle araçların bulundukları noktaları anında tespit eder ve sağlıklı bir rota planlaması yaparak firma araçlarını maksimum yolcu kapasitesi ile çalışmalarını, daha kısa zamanda, daha ucuz, hızlı, güvenli ve kontrollü bir biçimde çalışmalarını sağlar.

•Taksi filoları:
Merkezden müşteri adresine en yakın taksinin yönlendirilmesi sağlanarak en kısa zamanda adrese ulaşmaları sağlanır ve araçtan en yüksek verim alınır.

•Acil yardım hizmetleri:
Acil yardım hizmetleri veren itfaiye, ambulans, emniyet, arıza vb. kurumlara telefon eden kişilerin adreslerine en yakın araç sistemde sorgulanarak bulunur ve belirtilen adrese yönlendirilir.

•Zırhlı araçlar, güvenlik araçları:
Bankaların nakit yönetim birimlerinde çalışan zırhlı araçlar veya güvenlik araçları da sistemi kullanarak paranın en hızlı ve en güvenli biçimde belirtilen adrese ulaşmasını sağlar.

•Yük taşımacılığı ve dağıtım firmaları:
Nakliye ve taşımacılık sektörü araç takip sisteminin sunduğu çözümlerle daha az araçla, daha kısa zamanda, daha ekonomik, hızlı, güvenli ve kontrollü bir biçimde hizmetini gerçekleştirir.

•Şehir içi yük taşımacılık:
Araç filo yönetim merkezinden anlık olarak izlenir ve rotaları belirlenerek merkezden filo yönetilebilir.

•Araç kiralama firmaları:
Kiralanan araçlar istenildiği zaman rent a car merkezinden sorgulanarak yerleri tespit edilebilir. Müşterinin anlaşma şartlarına uyup uymadığı, aracın hız sınırını aşıp aşmadığı izleme esnasında görülebilir. Ayrıca olası kaza veya çalınma durumlarında araç sorgulanarak yeri bulunur ve polis durumdan haberdar edilir.

Sistem çözümlerinin ortak özellikleri
ØAraçların konum bilgileri SMS aracılığıyla gönderilebilir ve sayısal haritadan izlenebilir.
ØOperasyon merkezi genel operasyonları izleyebilir.
ØAracın hızı %5 hata payı ile izlenebilir.
ØMerkezden gönderilen mesajlar kağıda dökülebilir.
ØGSM kapsama alanı dışına çıkıldığında, konum bilgileri hafızaya kaydedilebilir.
ØAraçlar ile sesli görüşme yapabilir.

Filo yönetim sistemi özellikleri
ØKontrol merkezinden gönderilen yazılar çıktı olarak alınabilir.
ØSürücüler kendilerine gelecek mesajlara cevap verebilir.
ØHarita üzerinde işaretlenecek iki nokta arasındaki uzaklık ölçülebilir.
ØAraçlarda uzaktan hız limiti programlanabilir.
ØEk mesaja ihtiyaç duyulmaz.
ØSistem veri toplama ve değerlendirme özelliğine sahiptir.
ØAraçlar birden fazla merkezden eş zamanlı olarak veya paylaşımlı olarak izlenebilir.
ØSistem çok merkezli bir yapıya dönüştürülebilir.
ØKimlik tanıma modülü ile öğrenci takip sistemi oluşturulabilir.

1 Mayıs 2015 Cuma

1 Haritalar Hakkında Bilinmesi Gerekenler

İyi bir harita sana aşağıdaki konularla ilgili bilgiler verir.

1.Tanım: Herhangi bir harita yalnızca bölgenin adını verir. Topografik bir harita ise bu yerin yeryüzündeki konumunu da gösterir.

2.Ayrıntılar: Arazi biçimleri haritada kolayca anlaşılabilecek işaretlerle gösterir. Bu işaretlere harita işaretleri denir.

3.Yönler: Genellikle haritanın üst kısmı kuzey, altı güney, sol tarafı batı, sağ tarafı ise doğudur.

4.Uzaklıklar: Haritanın alt kısmındaki ölçek sayesinde harita üzerindeki uzaklıkları hesaplayabilirsin.

5.İsimler: Göller, nehirler, kasabalar ve benzerleri harita üzerinde isimleri ile gösterilir.


HARİTALARIN SINIFLANDIRILMASI

Ölçeklerine göre:


Küçük Ölçekli (1/500,000 ve daha küçük),

Orta Ölçekli (1/500,000 ve 1/100,000 arası)

Büyük Ölçekli (1/100,000 den daha küçük Haritalar)

Tiplerine göre:

Planı-metrik Haritalar: Ankara Şehir planı gibi

Topoğrafik Haritalar: Yükseltileri gösteren Türkiye Fiziksel Haritası gibi,

Kabartma Haritalar: Plastik malzeme üzerine kabartma olarak basılırlar.

Fotograf Harita: Havadan yapılan çekime grid çizgileri konarak yapılır.

Sayısal Haritalar: Bilgisayara verilen girdiler sonucunda elde edilen haritalardır.

HARİTA KENAR BİLGİLERİ VE SEMBOLLERİ

Haritaların kenarlarında standartlaştırılmış bazı bilgiler ve semboller bulunur. Bu bilgiler haritanın ölçeği, haritadaki demiryolu, köprü, bataklık gibi sembollerin anlamları, renklerin açıklamaları gibi bilgilerdir.
Ölçek;

1/100,000 ölçekli haritada; 1 cm. lik ölçülen yer gerçekte 100,000 cm veya 1000 metre veya 1 kilometredir.

1/25,000 ölçekli haritada; 1cm.lik ölçülen yer gerçekte 25,000 cm veya 250 metre dir.

1500 m.lik yürüyüş mesafesi 1/50,000 lik haritada 1500/50,000 = 3 cm olarak gösterilir.

Renkler;

Siyah: İnsan tarafından yapılan şeyleri gösterir. Demiryolu, köprü, baca, isimler

Mavi: Suyun göstergesidir. Derinliğe göre koyulaşır. Deniz, göl, nehir, çay

Yeşil: Orman , otlak ve verimli toprakları gösterir. Koyu renk yoğunluğu gösterir.

Kahverengi: Yükseltileri gösterir. Koyulaştıkça yükseklik artıyor demektir.

Temel Kuzey istikametleri;

Coğrafi kuzey: Hakiki Kuzey yani kuzey kutbu istikameti olup haritalardaki meridyenlerin gösterdiği istikamettedir. Sabittir , değişmez.

Manyetik kuzey: Pusula ibresinin gösterdiği kuzey olup zamana bağlı olarak değişkendir.

Grid kuzeyi: O bölgedeki meridyene çizilen teğetin gösterdiği istikametedir. Sabittir.

Doğal sapma açısı:

Manyetik kuzeyle coğrafi kuzey arasındaki açıdır. Manyetik kuzey zamana bağlı değişken olduğundan Coğrafi kuzeyin doğusunda veya batısında olabilir. Harita kenar bilgilerinde yıllık değişim miktarı belirtilir. Yıllık değişim eksi ise manyetik kuzey hakiki kuzeye yaklaşır. Yıllık değişim artı ise manyetik kuzey hakiki kuzeyden uzaklaşır.

Örnek 1990 yılında Sapma açısı 3 derece 14 dakika dır. Yıllık sapma eksi 0.9 dakikadır. 1999 için 9 yıl X 0.9 = 8.1 dakikalık daha sapma olur. 1999 Sapma açısı 3 derece 6 dakika dır. (3 derece 14 dakika - 8 dakika). Her geçen yıl manyetik kuzey hakiki kuzeye yaklaşmaktadır.

HARİTA NASIL KULLANILIR?

Yola çıkmadan önce haritanı önüne koy, incele… Başlangıç noktası olarak bir yol kavşağı gibi bildiğin bir noktayı seç. Daha sonra varacağın ilk noktayı belirle. Örneğin çir tepe. Son olarak da seni varış noktasına götürecek bir rota çiz. Doğa yürüyüşü ne kadar zaman alacak?

Gideceğin '- yerin uzaklığını ölçmek için ince bir sicim al. Yürüyeceğin uzaklığı bu sicimle ölç. Sicimi haritandaki uzaklık cetveli üzerine koy ve harita ölçeğinden yararlanarak uzaklığı hesapla. Sonra bu uzaklığı yürümenin ne kadar zaman alacağını bul.
 
Telif Hakkı © 2017 Tüm hakları saklıdır. HARİTA ONLINE
Bu site Blogger tarafından desteklenmektedir.