AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNDEN BEKLENENLER:
Tam
bağlı, bilgi yönünden zengin bir ortamı kullanıcılara sunarak, onların ulaşım
sisteminin performansını takip edebilmelerini sağlamak,
Kooperatif
bir sistem geliştirerek, ortamdaki ani problemler (kaza gibi) ile ilgili
bilgileri ortamı kullananlara anında ulaştırabilmek,
Seyahet
edenlerin seyahet seçenekleri ile ilgili detaylı ve doğru bilgiye ulaşmasını
sağlamak,
Sistem
operatörlerinin her türlü ulaşım elemanı hakkında tam bilgiye sahip olmasını
sağlamak,
Her
türlü aracın trafik sinyalleri ile haberleşerek gereksiz dur kalklara mağruz
kalmaması ve daha enerji etkin yol almasını sağlamak,
Araçların
sistem ile etkileşerek seyahat halindekilere ve sistem operatörlerine gerekli
bilgileri aktarmasını sağlamak.
AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNDE ÖRNEK ÜLKELERDEKİ DURUM:
1.
Japonya: 1996 yılında Taşıt Bilgi ve İletişim Sistemleri Konusunda Yatırımlar
Başlamıştır. 2003 yılında anlık trafiğin takibine yönelik yatırımlar
yapılmıştır. Bu alandaki yatırımların başlangıcı ise 1990’ların başına
dayanmaktadır. Sadece Navigasyon
Sistemlerinin tüketimine harcanan para 2008 yılı itibari ile 33.9 milyon
dolardır. Smartway
projesi ile trafik bilgilerinin sesli ve görsel formatta gerçek zamanlı
paylaşımı sağlanmaktadır.
2.
Güney Kore: Özellikle gerçek zamanlı trafik bilgi sistemleri, gelişmiş toplu
taşıma bilgi sistemleri ve elektronik ödeme sistemlerinde oldukça
ileridedirler. 1997 yılından beri bu alanda yatırımlar yapılmaktadır. 2020
yılına kadar 6.67 milyar dolar yatırım planlanmaktadır. Sadece Seul’de
9300 otobüste kablosuz modem ve GPS aygıtı mevcuttur. Otobüs durakları LCD ve
LED ekranlarla donatılmış ve anlık bilginin paylaşımı sağlanmıştır. T-money
kartlı geçiş sistemi otobüs, tren dışında taksilerde de kullanılmakta ve mil ve
üyelik kartı sistemlerine de dahil olarak çalışmaktadır.
3.
Singapur: Özellikle gerçek zamanlı trafik bilgi toplama sistemleri, trafik
tıkanıklığını da göz önünde bulunduran otoyol ücretlendirme sistemleri, ulusal
bazda adaptif
trafik sinyalizasyon sistemleri, trafik yönetim sistemleri bakımından oldukça
ileridedirler. 5000 taksi üzerinden sensörler
aracılığıyla anlık trafik bilgisini takip etmektedirler. Elektronik
ücretlendirmede öncü durumundadırlar. 2008 yılından beri otobüs duraklarında
kullandıkları gerçek zamanlı otobüs geliş zaman ve güzergah belirleme
panellerini kullanmaktadırlar. Adaptif
otopark yönlendirme sistemleri mevcuttur.
Yorum Gönder
Yorumlama biçimi: Anonim seçerek yorumlarınızı yapabilirsiniz.