SON PAYLAŞILANLAR

Site içi arama

BULUNAN SONUÇLAR...

2 Mayıs 2015 Cumartesi

0 Pusulalar Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Doğa yürüyüşünde yolları ve patikaları izlemek istemiyorsan bir pusulaya ihtiyacın olacak. Pusula enerji hatlarından 55 metre, telefon hatlarından 10 metre, çelik demir malzemeden en az bir metre uzakta kullanılırsa doğru değer verir.


PUSULA NASIL ÇALIŞIR?

Pusulanın en önemli parçası manyetik bir iğnedir. Bu iğne serbestçe hareket edebilecek şekilde pusula gövdesine monte edilmiştir İğne serbest kaldığında her zaman aynı yönü gösterir. Bunun neden yeryüzünde iğneyi çeken bir gücün olmasıdır. Yeryüzü bir ucu kuzeyde diğer ucu güneyde olan büyük bir mıknatıs gibidir. Dünyanın manyetikliği pusula iğnesinin manyetik kuzeye doğru dönmesine neden olur.

İğnenin kuzeyi gösteren ucu kırmızıya ya da siyaha boyanmıştır. Bazı pusula iğnelerinde ise uç bir ok başı gibi sivridir. Hatta bazılarında iğnenin kuzeyi gösteren ucunda N harfi vardır.

PUSULA NASIL OKUNUR?
Pusulayı okumak belirlenmiş bir noktaya götüren yönü derecelerle bulmak anlamına gelir. Derecelerini öğrenmek istediğin nirengi noktasına yüzünü dön. Pusulayı önünde bel seviyesinde ya da biraz daha yukarıda düz olarak tut. Pusulanın tabanındaki "gidilecek yön" ok yönünde ileride duran nirengi noktasını göstersin. Şimdi pusulanın iğnesi pusulanın gövdesi üzerindeki sabit kuzey oku ile çakışıncaya kadar pusulanın gövdesini çevir.

Pusulanın kuzey ucunun pusula gövdesinin üst tarafındaki N (Kuzey)'i gösterdiğinden emin ol Gidilecek yön okunun pusula gövdesine değdiği noktada bulunan dereceyi oku.

Bir haritayı pusula ile doğru yöne koymak için önce pusulanı (Kuzey) 360 ° 'ye ayarla. Pusulanı, bir kenarı haritanın kenarında manyetik kuzey çizgisine gelecek şekilde haritanın üzerine koy. Pusulayı ve haritayı, pusula iğnesi kuzey ucu N'yi gösterecek sat kuzey oku ile çıkıncaya kadar birlikte döndür. İşte haritan doğru yöne kondu.

İKİ KUZEY

Harita ve pusulayı birlikte kullandığında iki kuzey olduğunu unutma. Harita gerçek kuzeye göre çizilmiştir. Haritandaki bütün boylamlar coğrafi kuzey kutbunu gösterir. Pusulanın kuzey ucu manyetik kuzeyi yani gerçek kuzeyi, kuzey kutbunun 1.600 km. Güneyinde Kuzey Buz Denizinde bulunan BATHURST adasını gösterir. Haritanın boylamları ile pusulanın iğnesinin gösterdiği kuzey arasındaki farka "sapma açısı" denir. Bu sapma nedeni ile pusulan ve haritanı birlikte kullandığın her durumda bu farkı göz önünde bulundurmalısın.

HARİTANA PUSULA DİLİ KONUŞTUR

Harita yönleri ile pusula yönleri arasındaki farkı ortadan kaldırmak için haritanla pusulanın birbiri ile uyumlu olmasını sağla. Bunu yapabilmek için de haritanın üzerine manyetik kuzey güney çizgilerini çiz (Haritanın altındaki manyetik kuzey ile gerçek kuzeyi belirleyen üçgeni bul. Bu üçgenin manyetik kuzeyi belirleyen kenarından haritanın yukarısına doğru bir çizgi çiz. Daha sonra bu çizgiye paralel başka çizgiler çiz.

Bu haritadaki çizgiler gerçek kuzey çizgisinin 14 derece batısındadır.

HARİTA VE PUSULAYI BİRLİKTE KULLAN

Harita manyetik kuzey güney çizgilerini çizdikten sonra aşağıda anlatılan 3 basamağı izleyerek harita ve pusulanı birlikte kullanabilirsin. Topografik haritanda bir rota belirle, bu rota üzerinde yol kavşakları, binalar, köprüler vb. Gibi 5 ana nirengi noktası tespit et. Pusulanı hareket noktasından ilk nirengi noktasına gidiş yönünü gösterecek şekilde ayarla, şimdi yola çıkabilirsin. İlk nirengi noktasına ulaştığında pusulanı tekrar ikinci nirengi noktasına giden yönü gösterecek biçimde ayarla. Varacağın son noktaya ulaşıncaya kadar aynı şekilde devam et.

HARİTA VE PUSULAYI BİRLİKTE KULLANMANIN BASAMAKLARI

1. Basamak: Pusulanı, pusula tabanının uzun kenarı başlangıç ve varış noktalarına değecek ve taban üzerindeki "Gidilecek Yön Oku" gitmek istediğin yönü gösterecek şekilde haritanın üzerine koy.

2. Basamak: Pusulanın tabanını haritanın üzerinde hareket etmeyecek şekilde sıkıca tut. Pusulanın iğnesini dikkate almayarak, pusula üzerindeki sabit kuzey oku, haritada çizdiğin kuzey güney manyetik çizgilerine paralel oluncaya kadar pusula ve haritanı birlikte çevir. Okun ucu haritanın üst tarafını (kuzey tarafını) göstermelidir.

3. Basamak: Pusulanı haritandan kaldır ve gidilecek yön oku, ileriyi gösterecek biçimde önünde tut. Pusula iğnesinin kuzey ucu, pusula gövdesindeki kuzeyi gösteren okun üzerine gelinceye kadar kendi etrafında dön. Şimdi pusulanın tabanındaki gidilecek yön oku gitmen gereken yönü gösteriyor. Bu yönde bir nirengi noktası belirle ve bu nirengi noktasına doğru ilerle. Bu noktaya varıldığında başka bir nirengi noktası belirle. Çizdiğin rotada ilerlerken düz bir çizgi üzerinde ilerleme zorunda değilsin. İyi bir izci gideceği noktaya en kısa zamanda ve en kolay varmak için tüm bilgisini kullanır.

0 Araç Navigasyonları Hakkında Geniş Bilgiler



Araç navigasyonları ; varış (hedef) noktası belirlendikten sonra,

Bulunulan konumun cihazdaki GPS (Global Positioning System) alıcısı sayesinde tespiti (konumlama)

Kullanıcı tercihlerine göre en optimum rotanın belirlenmesi (dijital haritalama)

Hem görsel, hem de sesli yönlendirme (yönlendirme) işlemlerini gerçekleştirerek, hedefinize doğru ulaşmanızı sağlayan farklı teknolojilerin birleşiminden oluşan bir sistemdir.


Nasıl çalışır?

1. Navigasyon cihazında bulunan GPS alıcısı, uydu sinyalleri aracılığıyla bulunduğunuz koordinatı belirler.

2. Bu koordinat, navigasyon yazılımı aracılığıyla cihazın ekranına dijital harita olarak yansıtılır. Konumunuzu cihazın ekranında detaylı olarak görürsünüz.

3. Ulaşmak istediğiniz adresi veya cihazınızda kayıtlı bilinen yeri (POI) dokunmatik ekran aracılığıyla kolayca belirlersiniz.

4. Hedeflediğiniz varış noktasına, tercihleriniz doğrultusunda en uygun güzergâhtan ulaşmanız için rotanız saniyeler içinde hesaplanır.

5. Siz hareket halindeyken, uydudan gelen sinyaller sayesinde rotanız gerçek zamanlı olarak güncellenir ve rota dışına çıksanız bile saniyeler içinde yeni rotanız oluşturulur.

6. Ekrandaki dijital harita işaretler ve net bir sesli yönlendirme (Türkçe dahil 17 farklı dil) yardımıyla adım adım hedefinize yönlendirilirsiniz.

Sistemin faydaları ve özellikleri:
ØAraçların sürekli güvenliğini sağlarlar.
ØYer ve rota tespitini yapar.
ØAraçları ve yetkili personeli kontrol altında tutar.
ØTakip eder, yönetir, yönlendirir.
ØAnlık ve / veya geçmişe dönük olarak izler.
ØHem grafik hem de metinsel olarak raporlamalar yapar.
ØAnında müdahale imkanı verir.
ØNakliye sipariş ve dağıtım kapasitesini artırır.
ØLojistik destek sağlar.
Øİş hacmini ve kalitesini yükseltir.
ØZamandan ve yakıttan tasarruf sağlar.
Genel Özellikler:
ØPeriyodik olarak konum bilgisini gönderme
ØAnlık konum bilgisi işleme
ØÖnceden tanımlanmış coğrafi koordinatlara girildiğinde konum bilgisi gönderme
ØMesafe aralıklara göre konum bilgisi gönderme
ØPeriyodik programlama ile 10 konum bilgisini 1 SMS ile gönderme
ØAcil durum butonu aracılığı ile acil durum bilgisi ve konum bilgisi gönderme
ØAcil durum modunda kalma süresinin ayarlanabilir olması
ØMerkez tarafından acil durum iptali
ØGSM kapsama alanı dışında iken 1000 konum bilgisinin hafızada saklanması ve kaplama alanına girildiğinde göndermesi
ØGSM ve GPS bağlantısında oluşan hataların bildirilmesi
ØOlası merkezin cihaz hafızasında tutulması
ØTüm programlama komutları için yetkili numaraların kontrolü
ØSisteme girmeye çalışan yetkisiz telefonların sistem merkezine bildirilmesi
ØGSM sistemi üzerinden yada konsol aracılığıyla programlama
ØCihaza, isteğe bağlı birimlerin bağlanabilmesi
ØSesli görüşmelerin yapılabilmesi

ARAÇ TAKİP SİSTEMİ NERELERDE KULLANILABİLİR?

•Şehirler arası yolcu taşımacılık:
Turizm ve seyahat firmaları araç takip uygulamasının sunduğu çözümlerle araçların bulundukları noktaları anında tespit eder ve sağlıklı bir rota planlaması yaparak firma araçlarını maksimum yolcu kapasitesi ile çalışmalarını, daha kısa zamanda, daha ucuz, hızlı, güvenli ve kontrollü bir biçimde çalışmalarını sağlar.

•Taksi filoları:
Merkezden müşteri adresine en yakın taksinin yönlendirilmesi sağlanarak en kısa zamanda adrese ulaşmaları sağlanır ve araçtan en yüksek verim alınır.

•Acil yardım hizmetleri:
Acil yardım hizmetleri veren itfaiye, ambulans, emniyet, arıza vb. kurumlara telefon eden kişilerin adreslerine en yakın araç sistemde sorgulanarak bulunur ve belirtilen adrese yönlendirilir.

•Zırhlı araçlar, güvenlik araçları:
Bankaların nakit yönetim birimlerinde çalışan zırhlı araçlar veya güvenlik araçları da sistemi kullanarak paranın en hızlı ve en güvenli biçimde belirtilen adrese ulaşmasını sağlar.

•Yük taşımacılığı ve dağıtım firmaları:
Nakliye ve taşımacılık sektörü araç takip sisteminin sunduğu çözümlerle daha az araçla, daha kısa zamanda, daha ekonomik, hızlı, güvenli ve kontrollü bir biçimde hizmetini gerçekleştirir.

•Şehir içi yük taşımacılık:
Araç filo yönetim merkezinden anlık olarak izlenir ve rotaları belirlenerek merkezden filo yönetilebilir.

•Araç kiralama firmaları:
Kiralanan araçlar istenildiği zaman rent a car merkezinden sorgulanarak yerleri tespit edilebilir. Müşterinin anlaşma şartlarına uyup uymadığı, aracın hız sınırını aşıp aşmadığı izleme esnasında görülebilir. Ayrıca olası kaza veya çalınma durumlarında araç sorgulanarak yeri bulunur ve polis durumdan haberdar edilir.

Sistem çözümlerinin ortak özellikleri
ØAraçların konum bilgileri SMS aracılığıyla gönderilebilir ve sayısal haritadan izlenebilir.
ØOperasyon merkezi genel operasyonları izleyebilir.
ØAracın hızı %5 hata payı ile izlenebilir.
ØMerkezden gönderilen mesajlar kağıda dökülebilir.
ØGSM kapsama alanı dışına çıkıldığında, konum bilgileri hafızaya kaydedilebilir.
ØAraçlar ile sesli görüşme yapabilir.

Filo yönetim sistemi özellikleri
ØKontrol merkezinden gönderilen yazılar çıktı olarak alınabilir.
ØSürücüler kendilerine gelecek mesajlara cevap verebilir.
ØHarita üzerinde işaretlenecek iki nokta arasındaki uzaklık ölçülebilir.
ØAraçlarda uzaktan hız limiti programlanabilir.
ØEk mesaja ihtiyaç duyulmaz.
ØSistem veri toplama ve değerlendirme özelliğine sahiptir.
ØAraçlar birden fazla merkezden eş zamanlı olarak veya paylaşımlı olarak izlenebilir.
ØSistem çok merkezli bir yapıya dönüştürülebilir.
ØKimlik tanıma modülü ile öğrenci takip sistemi oluşturulabilir.

1 Mayıs 2015 Cuma

1 Haritalar Hakkında Bilinmesi Gerekenler

İyi bir harita sana aşağıdaki konularla ilgili bilgiler verir.

1.Tanım: Herhangi bir harita yalnızca bölgenin adını verir. Topografik bir harita ise bu yerin yeryüzündeki konumunu da gösterir.

2.Ayrıntılar: Arazi biçimleri haritada kolayca anlaşılabilecek işaretlerle gösterir. Bu işaretlere harita işaretleri denir.

3.Yönler: Genellikle haritanın üst kısmı kuzey, altı güney, sol tarafı batı, sağ tarafı ise doğudur.

4.Uzaklıklar: Haritanın alt kısmındaki ölçek sayesinde harita üzerindeki uzaklıkları hesaplayabilirsin.

5.İsimler: Göller, nehirler, kasabalar ve benzerleri harita üzerinde isimleri ile gösterilir.


HARİTALARIN SINIFLANDIRILMASI

Ölçeklerine göre:


Küçük Ölçekli (1/500,000 ve daha küçük),

Orta Ölçekli (1/500,000 ve 1/100,000 arası)

Büyük Ölçekli (1/100,000 den daha küçük Haritalar)

Tiplerine göre:

Planı-metrik Haritalar: Ankara Şehir planı gibi

Topoğrafik Haritalar: Yükseltileri gösteren Türkiye Fiziksel Haritası gibi,

Kabartma Haritalar: Plastik malzeme üzerine kabartma olarak basılırlar.

Fotograf Harita: Havadan yapılan çekime grid çizgileri konarak yapılır.

Sayısal Haritalar: Bilgisayara verilen girdiler sonucunda elde edilen haritalardır.

HARİTA KENAR BİLGİLERİ VE SEMBOLLERİ

Haritaların kenarlarında standartlaştırılmış bazı bilgiler ve semboller bulunur. Bu bilgiler haritanın ölçeği, haritadaki demiryolu, köprü, bataklık gibi sembollerin anlamları, renklerin açıklamaları gibi bilgilerdir.
Ölçek;

1/100,000 ölçekli haritada; 1 cm. lik ölçülen yer gerçekte 100,000 cm veya 1000 metre veya 1 kilometredir.

1/25,000 ölçekli haritada; 1cm.lik ölçülen yer gerçekte 25,000 cm veya 250 metre dir.

1500 m.lik yürüyüş mesafesi 1/50,000 lik haritada 1500/50,000 = 3 cm olarak gösterilir.

Renkler;

Siyah: İnsan tarafından yapılan şeyleri gösterir. Demiryolu, köprü, baca, isimler

Mavi: Suyun göstergesidir. Derinliğe göre koyulaşır. Deniz, göl, nehir, çay

Yeşil: Orman , otlak ve verimli toprakları gösterir. Koyu renk yoğunluğu gösterir.

Kahverengi: Yükseltileri gösterir. Koyulaştıkça yükseklik artıyor demektir.

Temel Kuzey istikametleri;

Coğrafi kuzey: Hakiki Kuzey yani kuzey kutbu istikameti olup haritalardaki meridyenlerin gösterdiği istikamettedir. Sabittir , değişmez.

Manyetik kuzey: Pusula ibresinin gösterdiği kuzey olup zamana bağlı olarak değişkendir.

Grid kuzeyi: O bölgedeki meridyene çizilen teğetin gösterdiği istikametedir. Sabittir.

Doğal sapma açısı:

Manyetik kuzeyle coğrafi kuzey arasındaki açıdır. Manyetik kuzey zamana bağlı değişken olduğundan Coğrafi kuzeyin doğusunda veya batısında olabilir. Harita kenar bilgilerinde yıllık değişim miktarı belirtilir. Yıllık değişim eksi ise manyetik kuzey hakiki kuzeye yaklaşır. Yıllık değişim artı ise manyetik kuzey hakiki kuzeyden uzaklaşır.

Örnek 1990 yılında Sapma açısı 3 derece 14 dakika dır. Yıllık sapma eksi 0.9 dakikadır. 1999 için 9 yıl X 0.9 = 8.1 dakikalık daha sapma olur. 1999 Sapma açısı 3 derece 6 dakika dır. (3 derece 14 dakika - 8 dakika). Her geçen yıl manyetik kuzey hakiki kuzeye yaklaşmaktadır.

HARİTA NASIL KULLANILIR?

Yola çıkmadan önce haritanı önüne koy, incele… Başlangıç noktası olarak bir yol kavşağı gibi bildiğin bir noktayı seç. Daha sonra varacağın ilk noktayı belirle. Örneğin çir tepe. Son olarak da seni varış noktasına götürecek bir rota çiz. Doğa yürüyüşü ne kadar zaman alacak?

Gideceğin '- yerin uzaklığını ölçmek için ince bir sicim al. Yürüyeceğin uzaklığı bu sicimle ölç. Sicimi haritandaki uzaklık cetveli üzerine koy ve harita ölçeğinden yararlanarak uzaklığı hesapla. Sonra bu uzaklığı yürümenin ne kadar zaman alacağını bul.

0 Eski Dönemlerde Yön Bulma

•Karınca yuvalarının ağzı Güney’i gösterir.

•Yosunlar taşların ve ağaçların kuzeyinde olur.

•Kutup Yıldızı’nı gördüğümüzde önümüz Kuzey, arkamız Güney yönünü gösterir.

•Gölgenin en kısa olduğu andaki yönü Kuzey’i gösterir

• Pusulanın Renkli ucu Kuzeyi gösterir.

30 Nisan 2015 Perşembe

1 GPS Ölçüsü Yapmadan Önce Yapılması Gerekenler

GPS ölçüleri yapılmadan önce büroda ölçü planlaması yapılır. GPS ölçü ağı oluşturulur ve oluşturulan bu ağa göre arazide GPS ölçüleri tamamlanır.



Arazi Öncesi Planlama:

Ağ tasarımında göz önünde tutulması gereken konular şunlardır:
  • Ağ kapalı poligon veya herhangi bir şekil oluşturmalıdır. 
  • Proje alanının büyüklüğüne bağlı olarak en az üç yatay kontrol ağ noktalarına bağlantı yapılmalı ve bu noktalarda eş zamanlı GPS gözlemleri yapılmalıdır. 
  • Proje alanında ez az dört düşey kontrol ağı noktasına bağlantı yapılmalıdır. 
  • Yatay kontrol ağı noktaları proje alanının köşelerinde ve alanı kapsayacak şekilde seçilmelidir. Bu noktalar ne kadar fazla olursa ağın kontrol edilebilirliği o kadar iyi olmaktadır. Güzergah ölçmelerinde en az üç yatay ağ noktası güzergahın başında, ortalarında ve sonunda olacak şekilde seçilmelidir. Aynı projede en az dört, mümkünse daha çok sayıda nivelman noktası kullanılmalıdır. Söz konusu dört nokta proje alanının dört köşesinde seçilmelidir.
GPS ağlarında ölçü planları yapılırken ya merkezsel (radial) baz yöntemi ya da kapalı poligon şekli kullanılmaktadır. Merkezsel baz yönteminde alıcılardan biri proje alanının ortasında bir yere kurularak (sabit alıcı) sürekli gözlem yapılır. Sabit noktaya yakın olan noktaların bağlantısı eş zamanlı gözlemlerle doğrudan yapılır. Bu yöntem kinematik ölçülerde kullanılmaktadır. Yöntemin en sakıncalı yönü noktalar yalnız bir doğrultudan belirlendiği için geometrik kontrol olanaklı değildir.
İkinci yöntem olan poligon yöntemi daha çok statik ve hızlı statik tekniklerde uygulanmaktadır. Bu yöntemde üzerinde gözlem yapılacak her nokta ağdaki en az iki noktaya bağlanmaktadır. Kontrol noktaları arasında eş zamanlı ölçüler yapılmalıdır. Böylece ağdaki kontrol noktasının az sayıda olmasının getireceği sorunlar azaltılmış olacak ve ağın güvenirliliği bu fazla ölçülerle arttırılmış olacaktır.

GPS proje planlamasında yeni nokta yeri seçiminde göz önünde tutulacak esaslar şunlardır:
  • Ölçü noktaları çevresinde uydu sinyallerinin alıcı antenine ulaşmasını engelleyen hiçbir doğal veya yapay nesne olmamalıdır. 
  • Ölçü noktası çevresinde yansıtıcı yüzeyler (metal, tel, çit, su yüzeyleri vb) olmamalıdır. Bu gibi yüzeyler sinyal yansıma etkilerine neden olmaktadır. 
  • Ölçü noktası çevresinde yüksek gerilim hattı olmamalıdır. Bunlar sinyal bozukluğu oluşturur. 
  • Ölçü noktasına ulaşım kolay olmalıdır.
Anten yüksekliğinin ölçülmesi:
  • GPS gözlemlerinde antenin nokta üzerine doğru kurulması gerekmektedir. 
  • Anten ölçü noktası üzerine milimetre doğrulukla merkezlendirilmelidir. 
  • Küresel düzeç ve optik çekül ölçüye başlamadan kontrol edilmelidir. Ölçü sonunda da aynı kontroller yapılmalıdır. 
  • Anten merkezlendirildikten sonra, doğrultuya bağlı anten faz merkezi hatasının giderilmesi için tüm antenler tek bir doğrultuya yönlendirilmelidir. Uygulamada pusula kullanılarak antenler manyetik kuzeye yönlendirilir. 
  • Anten yükseklikleri milimetre doğrulukta ölçülmelidir. 
  • Gözlemler için ölçü karnesi kullanılmalı ve bu karneye ölçü ile ilgili bilgiler kaydedilmelidir.
Gps ölçüsüne başlamak:
  • Projenin amacına göre gerekirse meteorolojik parametreler ölçülmelidir. 
  • Pratik mühendislik uygulamalarında meteorolojik parametreler ölçülmez. 
  • Alıcı, anten ve batarya arasındaki bağlantı sağlandıktan sonra alıcı çalıştırılır. 
  • Ölçme konfigürasyonu parametreleri olan ölçme modu (statik-kinematik vb), kayıt aralığı (epok) girilerek navigasyon çözümünün yapılıp yapılmadığı kontrol edilir. 
  • Alıcının vermiş olduğu PDOP, görülen uydu sayısı ve noktanın yaklaşık koordinatları izlenerek gerekli ölçü süresinin dolması beklenir. 
  • Ölçü süresi boyunca alıcının hafızası kontrol edilmek suretiyle yapılan ölçmelerin kayıt edilip edilmediği saptanır. 
  • Ölçü sonunda alıcı kapatılarak anten sökülür. 
  • Alıcı çalışırken anten sökülmesi son kaydedilen verilerin bozuk olmasına yol açacağından sakıncalıdır.

27 Nisan 2015 Pazartesi

3 Arazi Toplulaştırması Nedir?

Ülkemizde tarım arazileri çeşitli nedenlerle küçülmüş, parçalara bölünmüş, verimliliği, karlılığı olması gerekenden çok aşağılarda kalmıştır. İşletme büyüklüklerinin istenen değerlerin altına düşmesi, ekonomik tarım yapılmasını imkânsız hale getirmektedir. Bunu önlemenin yolu: öncelikle tarım arazilerindeki daha fazla parçalanmayı ve bozulmayı önleyici; yasal, hukuksal düzenlemeler yapmak; sonrasında da bugüne kadar oluşmuş küçülmelerin, parçalanmaların, düzensizliklerin (şekil bozuklukları gibi) iyileştirilmesidir. Bunu yapmanın yolu, arazi toplulaştırması dediğimiz çalışmanın yapılmasıdır. Arazi toplulaştırması, tarımsal arazileri niteliklerine göre sınıflandırarak, bir kişiye ait, farklı alanlardaki küçük arazi grupları yerine, o arazinin toplamını karşılayacak kadar, en az miktarda parça arazinin (mümkün olursa tek bir parçanın), o kişiye verilmesidir. Böylece iş gücünden, akaryakıttan, tarla sınırlarındaki kayıplardan kar edilmiş olur; ayrıca toprağın işlenebilme süresi ve kalitesi artar. Yapılacak diğer iyileştirme (drenaj, katkı v.b.), sulama, gübreleme ve ilaçlama gibi yatırımlar daha ucuza mal edilebilir. Arazi toplulaştırılması ile küçük arazileri birbirinden ayıran, kullanılmayan arazi şeritleri azaltılarak, bunlarında tarımda kullanılması sağlanmış olur. Arazi toplulaştırması yapmak kolay değildir. Arazi toplulaştırmasını gerçekleştirebilmek bir dizi teknik, sosyal ve ekonomik çalışmaların yapılmasını gerekmektedir.


ARAZİ TOPLULAŞTIRILMASI NEDİR?
Arazi toplulaştırılması; aynı şahsa veya çiftçi ailesine ait, çeşitli nedenlerle, ekonomik üretime imkan vermeyecek biçimde veya toprak muhafaza ve zirai sulama tedbirlerinin alınmasını güçleştirecek derecede; parçalanmış, dağılmış, şekilleri bozulmuş dağınık, küçük arazi parçalarının ve hisselerinin bir araya getirilerek, muntazam şekiller halinde birleştirilmesi, bütünleştirilmesi ve işletmelerin yeniden düzenlenmesi işlemi olarak tarif edilebilir.

Arazi toplulaştırma çalışmaları şu hususları kapsamaktadır:
1. Fazla parçalanmış, dağılmış arazilerin modern işletmecilik esaslarına göre birleştirilmesi.
2. Tarla içi yol şebekesinin, sulama tesislerinin ve yüzey tahliye sisteminin inşası.
3. Gerekli arazi tesviyesi ve toprak ıslahının yapılması.4. Köylerin yerlerinin yeniden düzenlenmesi, çevre planlanması.
5. Kırsal alanın, doğal hayatın korunması ve yeşil alanların düzenlenmesi.
6. Kırsal alandaki yerleşim yerleri ve toprakların, rüzgâr ve su erozyonu, sel taşkınları gibi doğal afetlerden korunması için gerekli önlemlerin alınması.
7. Spor sahaları, parklar, yüzme havuzu, bayram-pazaryeri, çocuk bahçesi, okul, sağlık ocağı ve kooperatif binası gibi sosyal hizmet tesisleri için gerekli arazilerin, toplulaştırma planları içinde kamulaştırma yapılmadan temin edilmesi.
8. İşletmelerin ıslahı, yeniden düzenlenmesi, verimli bir şekilde çalışmalarının temini için gerekli tedbirlerin alınması.
9. Köy içi yollarının tanzimi içme suyu, kanalizasyon, elektrik, telefon gibi hizmetlerinin planlanması, iskân, arsa isteklerinin karşılanması

Arazi Toplulaştırma çalışması aşağıdaki aşamalardan geçmektedir.
1. Tüm tarlaların ve çiftçilerin mülkiyet bilgilerinin temin edilmesi.
2. Tapu kütüğü, kadastro paftası ve arazideki miktar ve ölçülerdeki tüm uyumsuzluklar giderilmesi.
3. Hâlihazırdaki arazi kullanım durumunun, uygun tarım arazileri sınırlarının, sabit tesislerin belirlenmesi,
4. Toprak karakterlerini belirten toprak haritalarının temin edilmesi veya yoksa oluşturulması.
5. Teknik bir ekip ile arazi sahipleri ve mülki idarecilerin de katılımı ile kurulan derecelendirme komisyonu ile tüm arazilerin derecelendirme haritaları çıkarılır. Bu aşamada komisyon tüm arazilerin toprak haritaları ve diğer kıymetlerini de dikkate alarak her parsel için ayrı, ayrı titiz bir
puanlama yapmaktadır. Derecelendirme çalışmasında amaç parsellerin birbirlerine göre kıymet faklılıklarını puanlamak suretiyle ortaya koymaktır.
6. Yeni, yol, sulama ve drenaj ağına uyumlu, blok (ada) planlamasının hazırlanması.
7. Arazi sahiplerinin toplulaştırma sonrasında tarlalarını nerede istediklerine ilişkin tercihlerinin alınması, Bu işlem esnasında maliklere, eski parsellerinin ve yeni blokların olduğu bir pafta gösterilerek tercihleri alınır.
8. Yeni parselasyon planlaması yapılır.
Yeni parselasyon planlamasında; çiftçi tercihleri de dikkate alınarak;
• Tarla içi hizmet yolu, sulama, drenaj gibi kamu ortak alanları
için gerekli yerler ayrılır.
• Her parselin yol ve sulama suyuna cephe alması sağlanır.
• Sabit tesis içeren parseller eski sahiplerine verilir.
• Tüm maliklerce önem içeren veya kötü konumdaki yerler aynı
sahiplerine verilir.
• Büyük olan parçanın yanına diğer küçük parçalar getirilir.
• Hasım ve hısım ilişkileri gözetilir.
• Aynı yeri almak isteyenler arasında yukarıda sayılan hususlar
doğrultusunda haksızlığa uğratılmayacak bir planlama yapılır.
9. Yeni parselasyon planlaması ve yeni mülkiyet listeleri mahallinde asılmak suretiyle ilan edilir.
10. Yeni planlamaya ilişkin parsel sahiplerinin itirazları varsa incelenir. Yeni yapılan planlama tekrar her kesin görebileceği şekilde ilan edilir.
11. Kesinleşen yeni planlama kadastroca tescil edilerek yeni tapular oluşturulur.
12. Yeni tapular ve yeni parseller, yeni parsel sahiplerine teslim edilir.

ARAZİ TOPLULAŞTIRILMASININ ÖNEMİ VE FAYDALARI
Artan nüfus ve beslenme ihtiyacı, daha fazla tarımsal ürün elde etme gereği doğurmuştur. Toprak kaynakları sınırlı olması nedeniyle, aynı alandan daha fazla ürün elde etme imkânlarını aramamız gerekmektedir. Birim alandan sağlanan verimin artırılması; birtakım yeni buluşlar, kullanılan tohum, gübre, ilaç, sulama vb. girdilerin miktarı ve kalitesinin artırılması ve tarımsal bünye ile yakından ilgilidir. Tarımsal bünyedeki yapısal bozukluklar, verimi azaltıcı tesirlerde bulunduğu gibi, verimi artırıcı tedbirlerin alınmasını da engellemektedir. Bu nedenle tarımsal bünyenin
ıslah edilmesi hususu ön plana çıkmaktadır. Tarımsal bünyenin ıslahı ile alınabilecek tedbirlerin başlıcaları: Mülkiyet ve tasarruf rejiminin ıslahı, arazi ıslahı, toprak muhafaza tedbirlerinin
alınması, drenaj ve sulama çalışmaları gibi tedbirlerdir. Bu tedbirler demetinin tamamı geniş anlamda Arazi Toplulaştırması veya Arazi Düzenlemesi adını verdiğimiz hizmetler kapsamı dâhilinde bulunmaktadır. Arazi Toplulaştırmasının faydaları başlıklar halinde şu şekilde
sıralanabilir:
1. Nüfus artışı, miras, alım-satım, kiracılık, ortakçılık gibi nedenlerle ortaya çıkan arazi parçalılığı ve dağınıklılığını ortadan kaldırarak işletmelerin uygun büyüklüğe getirmektedir.
2. Çok parçalı oluşun ortaya çıkardığı tarla sınırı, yol ve su arklarından doğan arazi kayıplarını azaltmaktadır.
3. Küçük parsellerde, ekim esnasında tarla sınırına fazla yaklaşılmama nedeniyle doğacak ürün kayıplarını azaltmaktadır.
4. Toplulaştırmadan sonra, parseller daha büyük ve şekilleri daha düzgün olduğundan, makineli tarım daha kolay yapılmakta ve giderlerde önemli oranda azalmalar olmaktadır.
5. Küçük parseller bir araya getirileceği için, işletme merkezi ile parseller arasındaki uzaklık kısalmakta ve buna bağlı olarak ulaşım giderleri azaldığından; zaman, işçilik ve yakıttan tasarruf sağlanmaktadır.
6. Parsel sayısı azaldığı, şekilleri düzeldiği ve büyüklükleri arttığı için; tohum, gübre, ilaç gibi tarımsal girdiler, daha uygun bir düzeyde kullanılmaktadır.
7. Sulama projelerinin uygulanmasında; eski, dağınık ve şekilsiz parsellerin sınırlarına bağlı kalma zorunluluğu olmayacağından, yatırım giderlerinden tasarruf sağlanmaktadır.
8. Her parselin yola ve kanala sınırı olacağından sulama ve ulaşım randımanı artmaktadır.
9. Parsellerde müştereklikten doğan huzursuzluklar giderilmektedir.
10. Köy sınırları sabit noktalara dayandırılarak, köyler arasındaki sınır ihtilafları ortadan kalkmaktadır.
11. Varsa, dağınık ve müşterek haldeki hazine arazisi birleştirilerek dağıtıma hazır hale getirilmektedir.
12. Kırsal alana yönelik olarak: Çevre koruma, erozyonu önleme, ağaçlandırma, köy yenilemesi, her türlü yolların planlaması, köy imar planlarının yapılması, arazi kullanım planlarının hazırlanması gibi tüm hizmetler; toplulaştırma projeleri ile birlikte planlanıp uygulanabilmektedir.
13. Proje alanlarındaki sulama projeleri gibi kamu yatırımları için gerekli araziler, proje alanına giren parsellerden uygun şekilde kesinti yapılmak suretiyle kamulaştırma yapılmaksızın karşılanabilmektedir.

TÜRKİYENİN ARAZİ TOPLULAŞTIRMA UYGULAMALARININ DURUMU
Ülkemizde, Mülga Toprak-Su teşkilatı ile Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü teşkilatı tarafından 1961–2003 yılları arasında toplam 445.000 hektarlık bir alanda toplulaştırma çalışması tamamlanmıştır. Ülkemizde ekonomik olarak sulanabileceği söylenen 8,5 milyon hektarlık tarım arazisinin bugün için fiilen sulanan miktarı 4,7 milyon hektardır (% 55,3). Ülkemizde, 1961 yılından itibaren başlayan, arazi toplulaştırma çalışmaları ile bu güne kadar 308.000 hektarı Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünce, 137.000 hektarı da Tarım Reformu Genel Müdürlüğü olmak üzere toplam 445.000 hektar alanda arazi toplulaştırması çalışmaları tamamlanmıştır. Bu durum da; hali hazırda sulanan alanın sadece % 9 ‘unda ancak arazi toplulaştırması çalışmaları gerçekleştirilebildiğimizi göstermektedir. Yani;yapılacak daha çok işimiz var. Başarılı uygulamalar sonucunda, son yıllarda bazı projelerde toplulaştırma oranları: % 75 ‘lere kadar yükseltmiştir. Hatta bazı bölgelerde çiftçilerin bütün parsellerini tek parselde toplama fikri gittikçe yaygınlaşmaktadır. Ülkemizde ilk defa arazi toplulaştırılması 1961 yılında Toprak-Su Genel Müdürlüğü tarafından 7457 sayılı kanunun ve Medeni Kanunun ilgili maddelerine dayanarak yapılmıştır. Daha sonra 1966 yılında ihtiyaç üzerine ilk Arazi Toplulaştırma tüzüğü çıkarılarak Bakanlar Kurulu kararıyla uygulanmaya konmuştur.

0 Akıllı Ulaşım Sistemleri

Akıllı Ulaşım Sistemleri ulaşımda çevresel etkileri azaltacak şekilde hareketliliği ve güvenliği arttırarak ulaşımı destekleyen gelişmiş bilgi ve iletişim teknoloji uygulamaları olarak tanımlanabilir.


AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNDEN BEKLENENLER:


Tam bağlı, bilgi yönünden zengin bir ortamı kullanıcılara sunarak, onların ulaşım sisteminin performansını takip edebilmelerini sağlamak,
Kooperatif bir sistem geliştirerek, ortamdaki ani problemler (kaza gibi) ile ilgili bilgileri ortamı kullananlara anında ulaştırabilmek,
Seyahet edenlerin seyahet seçenekleri ile ilgili detaylı ve doğru bilgiye ulaşmasını sağlamak,
Sistem operatörlerinin her türlü ulaşım elemanı hakkında tam bilgiye sahip olmasını sağlamak,
Her türlü aracın trafik sinyalleri ile haberleşerek gereksiz dur kalklara mağruz kalmaması ve daha enerji etkin yol almasını sağlamak,
Araçların sistem ile etkileşerek seyahat halindekilere ve sistem operatörlerine gerekli bilgileri aktarmasını sağlamak.


AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNDE ÖRNEK ÜLKELERDEKİ DURUM:


1. Japonya: 1996 yılında Taşıt Bilgi ve İletişim Sistemleri Konusunda Yatırımlar Başlamıştır. 2003 yılında anlık trafiğin takibine yönelik yatırımlar yapılmıştır. Bu alandaki yatırımların başlangıcı ise 1990’ların başına dayanmaktadır. Sadece Navigasyon Sistemlerinin tüketimine harcanan para 2008 yılı itibari ile 33.9 milyon dolardır. Smartway projesi ile trafik bilgilerinin sesli ve görsel formatta gerçek zamanlı paylaşımı sağlanmaktadır.

2. Güney Kore: Özellikle gerçek zamanlı trafik bilgi sistemleri, gelişmiş toplu taşıma bilgi sistemleri ve elektronik ödeme sistemlerinde oldukça ileridedirler. 1997 yılından beri bu alanda yatırımlar yapılmaktadır. 2020 yılına kadar 6.67 milyar dolar yatırım planlanmaktadır. Sadece Seul’de 9300 otobüste kablosuz modem ve GPS aygıtı mevcuttur. Otobüs durakları LCD ve LED ekranlarla donatılmış ve anlık bilginin paylaşımı sağlanmıştır. T-money kartlı geçiş sistemi otobüs, tren dışında taksilerde de kullanılmakta ve mil ve üyelik kartı sistemlerine de dahil olarak çalışmaktadır.

3. Singapur: Özellikle gerçek zamanlı trafik bilgi toplama sistemleri, trafik tıkanıklığını da göz önünde bulunduran otoyol ücretlendirme sistemleri, ulusal bazda adaptif trafik sinyalizasyon sistemleri, trafik yönetim sistemleri bakımından oldukça ileridedirler. 5000 taksi üzerinden sensörler aracılığıyla anlık trafik bilgisini takip etmektedirler. Elektronik ücretlendirmede öncü durumundadırlar. 2008 yılından beri otobüs duraklarında kullandıkları gerçek zamanlı otobüs geliş zaman ve güzergah belirleme panellerini kullanmaktadırlar. Adaptif otopark yönlendirme sistemleri mevcuttur.
 
Telif Hakkı © 2017 Tüm hakları saklıdır. HARİTA ONLINE
Bu site Blogger tarafından desteklenmektedir.