• Kaldırma Makinaları
Aralıklı ( Sürekli ) Çalışan Aralıksız ( Süreksiz ) Çalışan
- Yatay İletim ( Çekici,römork ) Yatay iletim ( Konveyör,bantlı
taşıyıcı )
- Kaldırma ( Asansör,kriko,planga ) Kaldırma ( Dikey kovalı
taşıyıcı,elevatör )
- Kombine ( Vinç , Forklift ) Kombine ( yürüyen merdiven)
• Tamburun flanş genişliği sarılan hatatın çağının 2.5 katı olmalı
• Yük tutma elemanı en alt seviyede bulunduğu zaman , yivli tambur üzerinde en az iki sarım
halatı bulunmalı.
• El maçunaları,kaldırılacak en ağır yüke göre,kaldıraç kolu veya kolları üzerinde yapılacak baskı
baskı,adam başına 10 kg’yi geçmeyecek.
• Halattaki bozukluklar ; çapının incelmesi,gam oluşması,ezilme oluşması ve sepetleşme veya
iplik oluşumu.
• Kaldırma mak. Tel halatlarının güvenlik kat sayısı 6 olmalı.
• Tel halatların avantajları = mukavamet fazla,ıslak-kuru etkilenmez, iklim şartlarından
etkilenmez,uzun ömürlü.
• Kendir halatları parçalı yüklerin sarılmasında kullanılır,ıslak olmamalı,aşındırıcılardan
korunmalı,ömürleri az
• Çapı 19mm’ye kadar olan halatlarda 1mm - incelirse halat değiştirilir.
• Çapı 22-28 mm arasında olanlar 1.5 mm - incelirse halat değiştirilir.
• Çapı 32-38 mm arasında olanlar 2 mm - incelirse halat değiştirilir.
• Kalın dokunma yapıldığı malzeme üzerine bilgilerin işaretlendiği etiketin rengi ; Poliomid (
YEŞİL ) , Polyster ( MAVİ ) , Polipropilon ( KAHVERENGİ )
• Kaldırma araçlarının kancaları en alt seviyede olduğunda tambur üzerinde en az 2 tam devir
yapacak boyda halat sarılı kalmalıdır.
• Kaldırma mak. Kabul edilen en ağır yükün 1.5 katını etkili ve güvenli bir şekilde kaldırmalı ve
askıda tutmalı.
• Kaldırma araçları 3 ayda bir kontrol edilecek.
• El il çalışan kaldırma araç kancalarının güvenlik katsayıları taşıyacakları yükün 3 katına,
• Mekanik çalışan kaldırma araçlarının kancalarının güvenlik katsayıları taşıyacakları yükün 4
katına,
• Erimmiş maden,yakıcı,aşındırıcı mad. Taşıyan kancalar için 5 katına eşit olacaktır.
• Ray üstünde çalışan vinçlerde,üzerinde gidip geldikleri rayların her iki başına ve en az
tekerleklerinin yarıçapı yüksekliğinde takoz konulacak.
• 5 ton veya daha fazla yük kaldıran raylı vinçlerde en az 2 elektrikli fren yada bir elektirikli ve
bir mekanik fren bulunmalıdır.
• Vinç arabalarında geçit ve sahanlıkları ile bunların altına ve üstüne rastlayacak sabit tesisler
arasında 180 cm’den az açıklık olmayacak.
• Köprü ayaklı gezer vinçlerin geçtiği yol boyu, rayların her iki tarafı 75 cm eninde serbest
tutulacak.
• İsig de ,Çelik halatların güvenlik katsayısı en az 6 olacak.
• İsig de ,İp halatların güvenlik katsayısı en az 3 olacak
• Makine Emniyet yönetmeliğinde çelik hatların katsayısı 5
• Makine emniyet yönetmeliğinde ip halatların katsayısı 7
• Sapanlarda güvenlik katsayısı 4
• Kevgir halatların güvenlik katsayısı 3
• Malzeme istifleme yükseliği 3 metreden fazla olmayacak.
• Dinamik deney katsayısı = 1.1
• Statik deney katsayısı : manuel makinalarda ve kaldırma aksesuarlarında 1.5 , diğer
makinelerde 1.25
• Vibratör için G sınıfı gerekmez.
• Yerden kumandalı vinç operatör belgesi işletme tarafından verilir.
• İş makinesi park edeceği zaman ; kepçe ve bağlantı yere indirilmeli,vites boşa alınmalı,motor
kapatılmalı,anahtar alınmalı , park freni çekilmeli, düz yere park edilmeli,eğimli sahada dikey
açıda park edilmeli,eğimli yerlerde tekerler bloke edilmeli.
• Forklift yük taşırken yükün yerden yüksekliği 30 cm’yi geçmemeli.
• İş Makinelerin yerleşim yeri içinde ve dışında hızları en fazla 20 km/h olmalı.
• Karayolu taşıma kanununa göre faaliyet gösterecek sürücüler SRC belgesi alması lazım.
• SRC1 = Uluslar arası yolcu taşımacılığı
• SRC2 = Yurtiçi yolcu taşımacılığı
• SRC3 = Uluslar arası eşya-kargo taşımacılığı
• SRC4 = Yurtiçi eşya-kargo taşımacılığı
• SRC5 = Tehlikeli madde taşımacılığı
• El aletlerinin konulduğu raflardan düşmemesi için raf eteklik yüksekliği en az 2 cm olacak.
• Bakım onarım işlerinde rutubetli ve iletken ortamlarda aydınlatma cihazlarının gerilimi 24 volt
olmalı.
• Bakım onarım nedeniyle fırın ve ocakların içine girilmeden önce sıcaklık 50 C’ye düşürülmeli.
• Tehlikeli,yanıcı maddelerin depolandığı,taşındığı kaplarda bakım onarım ve kaynak tamiri
yapılmadan önce içi buharla temizlenmeli ve kap asal gaz ile doldurulmalı.
• Basit Boğucu gazlar = karbondioksit,metan,etan,propan,hidrojen
• Kimyasal Boğucu Gazlar = karbonmonoksit,hidrojen sülfür,hidrojen siyanür
• Koldan gelen bir sinir ve kas bağları, el ayasının tabanından ve bilek bölgesinde dar bir
kanaldan geçerek ele ulaşır.Bu dar kanala karpal tünel denir,içinde geçen sinir ise median
sinir denir.
• Statik duruş gerektiren işlerde her 8 dk da değişiklik yapmak gerekli.
• Çalışma duruşlarında kullanılan risk değerlendirmeleri : OWAS,NİOSHi,PLIBEL
• Erkek işçinin kaldırabileceğini max. Yük 55 kg’dir.
• Emniyet kemerleri,can halatları vs 3 ayda bir kontrol edilecektir.
• Çatılarda ve eğik yüzeylerde çalışmalarda 1 m korkuluk yapılmalı.
• Hızı 40-50 olan rüzgarlarda çalışmalar durdurulmalı inşaatta.
• Tam vucud kemer sistemleri özellikleri TS EN 361’de verilmiştir.
• Korkululu çalışma imkanı olmayan, 4 metreden fazla yüksekteki binalarda her çalışmada
tedbirler alınacaktır.
• Yükseklik tabandan 3 m olan ve düşme veya kayma tehlikesli olan,kiremit döşeyicileri,dış
boya,gırgır vinçleri,kuyu,lağım gibi çalışmlarda işçilere güvenlik kemeri verilecektir
• İskelelerde, köprü görevi görecek geçitler 60 cmden dar ve korkuluksuz olmamalı.
• Sabit platform yapılamayan durumlarda geçici iskele yada iş ekipmanı kullanılmalı.
• Seyyar merdivenlerde ;
Sınıfı Taşıyacağı Yük İş Derecesi
1-A 140 Kg Extra Ağır Hizmet
1 120 Kg Ağır Hizmet
2 105 kg Orta Hizmet
3 90 Kg Hafif hizmet
• 10 Metreye kadar üst üste binme minumum 90 cm - UZATMALI MERDİVENLERDE
• 10-15 metreye kadar üst üste binme minumum 120 cm - UZATMALI MERDİVENLERDE
• 15-18 metreye kadar üst üste binme minumum 150 cm - UZATMALI MERDİVENLERDE
• Tek seyyar merdiven en fazla 9 metre olmalı.
• Seyyar merdivenler , ulaşacakları seviyeden en az 1 metre uzun olmalı.
• Seyyar merdiven ayağının, dayandığı duvara yatay mesafesi, zeminle merdivenin duvara
dayandığı yer arasındaki düşey mesafenin dörtte birinden az olmamalı.Dayanma açısı en az
50 derece olmalı.
• Ayaklı merdivenin üst iki basamağına oturulmamalı.
• Korkulukların tabandan yüksekliği 90 cm olmalı.
• Korkuluklar 100 kg yüke dayanmalı.
• Korkuluk eteklerinin yüksekliği tabandan en az 15 cm olmalı ve gerektiğinde tabanla en çok 1
cm bir aralık bırakılmalı.
• İşyeri merdivenlerinin mukavamet katsayısı 4, metrakarede en az 500 kg yük taşımalı.
• İşyerinde 4 basamaktan fazla olan merdivenlerde korkuluk ve trabzan olmalı.
• Belediye sınırları içerisinde ve kalabalık yerlerde yapı alanının çevresi ortalama 2 metre
yükseliğinde tahta perde ile çevrilmeli.
• Yapı alanın cevresi çok açık ve geniş ise 90-100 cm korkuluk yapılmalı.
• Kazı alanlarında,araçlar için rampa eğimi 35 dereceyi geçmemeli.
• Yapı işlerinden kazıdan çıkarılan toprak en az 1 metre öteye atılmalıdır.
• Kazılarda göçükler için iksa koruma sistemi olmalı.
• Kazı işlerinde 1.5 metre derinlikten sonra işçilerin inip çıkmaları için el merdiveni olmalı.
• Patlayıcı mad. Kullanımında 100 m uzaklıktaki cevrede kavlak muayenesi yapılmalı.
• Patlamadan sonra 1 saat içeri girilmemeli.
• Derinliği 25 m aşan kuyularda işçilerin kuyuya inip çıkmaları için kullanılan boçurgetler veya
vinçler frenli olacak ve motorlar işletiecek.
• İskeleler, en az ayda bir kez kontrol edilecek.
• Kalas uçları iskele bitiminde kendi uzunluğunun 1/10 undan fazla çıktığı hallerde, o kısma
geçmeyi önleyecek uygun korkuluklar konulacak.
• İki dikme arası yük taşıyan iskelelerde 240 cm, yük taşımayan iskelelerde ise 3 metreden daha
fazla olmayacak.
• Çelik borulu iskelelerde,düşey ve yatar borulardaki ekler en çok 6 metrede bir yapılacak.
• Asma iskelelerde her metrekareye 400 kg fazla yük konmayacak ve 4 den fazla işçi
çalıştırılmayacak.
• Sıva veya hafif işlerde kullanılacak sıpa iskelelerinde iskele genişliği 50 cm’den az, yüksekliği
120 cm’den çok,platform kalınlığı 5 cm ve genişliği 40 cm,iskele kirişleri ve bacakları 5x10 cm
kesitinden küçük ,takviye için kullanılacak olan çapraz ve düz bağlantılar 2.5x10 cm kesitinden
küçük olmayacaktır.
• 4metre uzunluktaki merdivenler, el merdivenleri çelik boru veya profilden yapılacaktır.
• Sabit merdivenlerde her 10 mde dinlenme platformu yapılacak.
• Yıkım işlerinde ,yıkılacak kısmın etrafından yapı yüksekliğinin 2 katına eşit alan bırakılacaktır.
• Gaz metal ark kaynağında ve metal gaz kaynağında 110 desibel gürültü pikleri oluşur
• Yapı iş defterine , kazı kontrolü , kalıp kontrolü,iskele kontrolü yazılır.
• Kaynak işlerinde tavan yüksekliği 5 m olmalı
• Kaynak makinelerinin boşta çalışma gerilimi alternatif akımda 70 volt, doğru akımda 110
volttur.
• Basınçlı gaz tüplerinin hortumları en az 5 metre olmalı.
• Asma iskele uzunluğu en fazla 8 metredir.
• Baretler 4 kg bilyenin 1,5 mt.den uzerine dusmeye dayanimli olmalidir.
• Elektrik islerinde kullanilan yuksek duzeyde plastik baretler 30,000 volta kadar bozulmadan
koruyuculugunu surdurur.
• Baretler 4 kg bilyenin 1,5 mt.den uzerine dusmeye dayanimli olmalidir.
• Patlayicinin ateslenmesi en yakin delige 100 mt.den az olmamak uzere tesis sahasi disina
secilen bir yerden yapilir.
• CE isaretinin yuksekligi asgari 5mm olmalidir.
• Merdiven egimi en fazla 45derece olacaktir .
• Kompresorlerde bulunmasi gereken cihazlar : Manometre, su tahliye sistemi ,uzaktan durdurma sistemi
• Hareketli mekanik ekipman ile yapi elemani arasinda en az 50 cm olmalidir.
• Gevsek ve az siki zemin , iksasiz sevli insaat cukurlarinda en fazla 45 derecelik aci olmalidir.
• Risk kişi tarafından ilk belirlendiğinde bir önem seviyesinde algılanır.Ancak zamanla düşüş
gözlenir buna kanıksama denir.
• Risk yatırmala planları : Kaçınma , transfer etme,azaltma,kabullenme
• Risk değerlendirme metodları : kantitatif,kalitatif,yarı kalitatif.
• Risk değerlendirme metodları : nicel,nitel ve karma risk
• Risk analiz yöntemleri :
Checklist
Güvenlik denetimi
Neden-sonuç analizi
Olursa ne olur analizi
İş güvenliği analizi ( JSA )
Birincil risk analizi ( PRA )
Ön tehlike analizi ( PHA )
Hata ağacı analizi ( FTA )
Olay ağacı analizi ( ETA )
Hata türleri ve etkileri analizi ( FMEA )
Tehlike ve işletilebilme çalışması ( HAZOP )
L tipi matris
X tipi matris
Kinney
• Hazop : kimya endüstirisi tarafından, bu sanayinin özel tehlike potansiyelleri dikkate alınarak
geliştirilmiş.belirli anahtar ve kılavuz kelimeler kullanılır. tehlike ve işletile- bilirlik analizi
tekniğidir.
• Hata Ağacı analizi ( FTA ) = Tümdengelimli mantığa dayalı, tanımlanmış istenmeyen olay veya
durumun nedenlerini mantıksal kombinasyonunun grafiksel ifadesidir.Grafik olarak insan
yada malzeme kaynaklı hasarların muhtemel kombinasyonlarını oluşturan, ihtimallerini
ortaya çıkarabileceği önceden tahmin edilebilen istenmeyen hata olayını grafik olarak
gösterir.Olmaması gerekn tepe olay saptanıp bu olaya neden olabilecek tüm faktörleri analizi
eder.Tepe olayı secimi ile başlanır,karmışık sistemlerde kullanılır , aynı anda tek hata üzerine
odakların.
• Olay Ağacı analizi ( ETA ) = Başlangıçta seçilmiş olayın meydana gelmesinden sonra ortaya
çıkabilecek sonuçların akışını diyagram ile gösterir.Tümevarımlıdır.Kaza öncesi ve sonrası
gösterdiğinden sonuç analizidir. ileriye dogru dusunme tekniği.
• İş Güvenliği ( JSA ) = Bir işletmede işler ve görevler iyi tanımlanmışsa kullanılır.4 aşamadan
oluşur ; yapı,tehlikelerin tanımlanması,risklere değer biçilmesi,güvenmlik ölçüsü önerisi
• Ön Tehlike analizi ( PHA ) = Tesisin son tsarım aşamasında yada daha detaylı çalışmalarda
model olarak kullanılacak hızlı,kalitatif bir yöntemdir.
• Neden Sonuç İlişkisi = hata ağacı ile olay ağacının harmanlanmasıdır.Hem tümdengelimli
hemde tümevarımlıdır. Balık Kılçığı diyagramı kullanılır.
• Hata türleri ve etkileri analizi ( FMEA ) = saptanabilirlik ve farkedilebilirlik faktörü vardır.Hata
ve riskleri önceden tahmin eder.mekanik ve elektirik donanım sistemlerinin gözden
geçirilmesine uygundur. RÖS = P ( olasılık ) x Ş ( şiddet ) x D ( Farkedilebilrlik ) .. Rös
büyüdükçe zarar büyür.hata sıklığı ve sonuçları üzerinde çalışır. Riski belirleyen degiskenlerin
olculmesinde 1-10 olcegi kullanilir.Sistemin cok yuksek riskli olarak degerlendirilmesi icin
hesaplanan risk oncelik degerinin 200-1000 arasinda olmasi gerekir.
• FMEA Analiz türleri ;
Sistem FMEA = tasarımdan kaynaklanan sistemin fonksiyonları ile ilgili potansiyel
hata inceler.
Tasarım FMEA = üretime geçilmeden önce ürünlerin analizinde kullanılır
Süreç FMEA = İmalat ve montaj süreci
Servis FMEA = müşteriye ulaşmadan önce.
• KİNNEY = Risk değeri (R ) = olayın meydana gelme ihtimali x tehlike maruz kalma sıklığı x zarar
yada hasarın şiddeti.
RİSK DEĞERi ( R ) SONUCU
400 < R Tölerans gösterilemez.Hemen önlem alınmalı.
200 < R < 400 Esaslı risk, Kısa dönemde ( birkaç ay ) iyileştirilmeli
70 < R < 200 Önemli Risk-Uzun dönemde ( yıl içinde ) iyileştir
20 < R < 70 Olası Risk – Gözlem altında uygulanmalı
R < 20 Önemsiz risk
• Çok Değişkenli X Tipi Matris = 5 yıllık kaza geçmişi araştırılmalı,tecrübeli takım
lideri,değerlendirme sonucunda riskin giderilmesi için maliyet analizi yapar.İşletme içerisinde
bir böüm/parça veya olay seçilir.Secilen konu ile ilgili 5 yıllık kaza geçmişi analizi
yapılır,arşivler incelenir.Çok boyutlu düşünür, her çift değişken arasındaki ilişki derecesini
grafiksel olarak gösterir.Tek kişi yapamaz.
• L Tipi Matris = OLASILIK x ŞİDDET
OLASILIK : SONUÇ :
- 1 - Çok Küçük ( hemen hemen hiç ) Çok hafif ( iş saati kaybı yok,ilk yardım
yok )
- 2 - Küçük ( yılda bir kez ) hafif ( iş günü kaybı yok )
- 3 - Orta ( Yılda birkaç kez ) orta ( hafif yaralanma,yatarak tedavi )
- 4 - Yüksek ( ayda bir,sıklıkla ) Ciddi ( ciddi yaralanma,meslek hastalığı )
- 5 - Çok yüksek ( çok sıklıkla ) Çok Ciddi ( Ölüm, iş görememzlik )
• Katlanılma Risk ( 25 puan )
• Önemli Risk ( 15,16,20 puan )
• Orta Düzeydeki riskler ( 8,9,10,12 puan )
• Katlanılanilir risk ( 2,3,4,5,6 puan )
• Önemsiz risk ( 1 puan )
http://www.isguvenligi-uzmani.org tarafından hazırlanmıştır.
Aralıklı ( Sürekli ) Çalışan Aralıksız ( Süreksiz ) Çalışan
- Yatay İletim ( Çekici,römork ) Yatay iletim ( Konveyör,bantlı
taşıyıcı )
- Kaldırma ( Asansör,kriko,planga ) Kaldırma ( Dikey kovalı
taşıyıcı,elevatör )
- Kombine ( Vinç , Forklift ) Kombine ( yürüyen merdiven)
• Tamburun flanş genişliği sarılan hatatın çağının 2.5 katı olmalı
• Yük tutma elemanı en alt seviyede bulunduğu zaman , yivli tambur üzerinde en az iki sarım
halatı bulunmalı.
• El maçunaları,kaldırılacak en ağır yüke göre,kaldıraç kolu veya kolları üzerinde yapılacak baskı
baskı,adam başına 10 kg’yi geçmeyecek.
• Halattaki bozukluklar ; çapının incelmesi,gam oluşması,ezilme oluşması ve sepetleşme veya
iplik oluşumu.
• Kaldırma mak. Tel halatlarının güvenlik kat sayısı 6 olmalı.
• Tel halatların avantajları = mukavamet fazla,ıslak-kuru etkilenmez, iklim şartlarından
etkilenmez,uzun ömürlü.
• Kendir halatları parçalı yüklerin sarılmasında kullanılır,ıslak olmamalı,aşındırıcılardan
korunmalı,ömürleri az
• Çapı 19mm’ye kadar olan halatlarda 1mm - incelirse halat değiştirilir.
• Çapı 22-28 mm arasında olanlar 1.5 mm - incelirse halat değiştirilir.
• Çapı 32-38 mm arasında olanlar 2 mm - incelirse halat değiştirilir.
• Kalın dokunma yapıldığı malzeme üzerine bilgilerin işaretlendiği etiketin rengi ; Poliomid (
YEŞİL ) , Polyster ( MAVİ ) , Polipropilon ( KAHVERENGİ )
• Kaldırma araçlarının kancaları en alt seviyede olduğunda tambur üzerinde en az 2 tam devir
yapacak boyda halat sarılı kalmalıdır.
• Kaldırma mak. Kabul edilen en ağır yükün 1.5 katını etkili ve güvenli bir şekilde kaldırmalı ve
askıda tutmalı.
• Kaldırma araçları 3 ayda bir kontrol edilecek.
• El il çalışan kaldırma araç kancalarının güvenlik katsayıları taşıyacakları yükün 3 katına,
• Mekanik çalışan kaldırma araçlarının kancalarının güvenlik katsayıları taşıyacakları yükün 4
katına,
• Erimmiş maden,yakıcı,aşındırıcı mad. Taşıyan kancalar için 5 katına eşit olacaktır.
• Ray üstünde çalışan vinçlerde,üzerinde gidip geldikleri rayların her iki başına ve en az
tekerleklerinin yarıçapı yüksekliğinde takoz konulacak.
• 5 ton veya daha fazla yük kaldıran raylı vinçlerde en az 2 elektrikli fren yada bir elektirikli ve
bir mekanik fren bulunmalıdır.
• Vinç arabalarında geçit ve sahanlıkları ile bunların altına ve üstüne rastlayacak sabit tesisler
arasında 180 cm’den az açıklık olmayacak.
• Köprü ayaklı gezer vinçlerin geçtiği yol boyu, rayların her iki tarafı 75 cm eninde serbest
tutulacak.
• İsig de ,Çelik halatların güvenlik katsayısı en az 6 olacak.
• İsig de ,İp halatların güvenlik katsayısı en az 3 olacak
• Makine Emniyet yönetmeliğinde çelik hatların katsayısı 5
• Makine emniyet yönetmeliğinde ip halatların katsayısı 7
• Sapanlarda güvenlik katsayısı 4
• Kevgir halatların güvenlik katsayısı 3
• Malzeme istifleme yükseliği 3 metreden fazla olmayacak.
• Dinamik deney katsayısı = 1.1
• Statik deney katsayısı : manuel makinalarda ve kaldırma aksesuarlarında 1.5 , diğer
makinelerde 1.25
• Vibratör için G sınıfı gerekmez.
• Yerden kumandalı vinç operatör belgesi işletme tarafından verilir.
• İş makinesi park edeceği zaman ; kepçe ve bağlantı yere indirilmeli,vites boşa alınmalı,motor
kapatılmalı,anahtar alınmalı , park freni çekilmeli, düz yere park edilmeli,eğimli sahada dikey
açıda park edilmeli,eğimli yerlerde tekerler bloke edilmeli.
• Forklift yük taşırken yükün yerden yüksekliği 30 cm’yi geçmemeli.
• İş Makinelerin yerleşim yeri içinde ve dışında hızları en fazla 20 km/h olmalı.
• Karayolu taşıma kanununa göre faaliyet gösterecek sürücüler SRC belgesi alması lazım.
• SRC1 = Uluslar arası yolcu taşımacılığı
• SRC2 = Yurtiçi yolcu taşımacılığı
• SRC3 = Uluslar arası eşya-kargo taşımacılığı
• SRC4 = Yurtiçi eşya-kargo taşımacılığı
• SRC5 = Tehlikeli madde taşımacılığı
• El aletlerinin konulduğu raflardan düşmemesi için raf eteklik yüksekliği en az 2 cm olacak.
• Bakım onarım işlerinde rutubetli ve iletken ortamlarda aydınlatma cihazlarının gerilimi 24 volt
olmalı.
• Bakım onarım nedeniyle fırın ve ocakların içine girilmeden önce sıcaklık 50 C’ye düşürülmeli.
• Tehlikeli,yanıcı maddelerin depolandığı,taşındığı kaplarda bakım onarım ve kaynak tamiri
yapılmadan önce içi buharla temizlenmeli ve kap asal gaz ile doldurulmalı.
• Basit Boğucu gazlar = karbondioksit,metan,etan,propan,hidrojen
• Kimyasal Boğucu Gazlar = karbonmonoksit,hidrojen sülfür,hidrojen siyanür
• Koldan gelen bir sinir ve kas bağları, el ayasının tabanından ve bilek bölgesinde dar bir
kanaldan geçerek ele ulaşır.Bu dar kanala karpal tünel denir,içinde geçen sinir ise median
sinir denir.
• Statik duruş gerektiren işlerde her 8 dk da değişiklik yapmak gerekli.
• Çalışma duruşlarında kullanılan risk değerlendirmeleri : OWAS,NİOSHi,PLIBEL
• Erkek işçinin kaldırabileceğini max. Yük 55 kg’dir.
• Emniyet kemerleri,can halatları vs 3 ayda bir kontrol edilecektir.
• Çatılarda ve eğik yüzeylerde çalışmalarda 1 m korkuluk yapılmalı.
• Hızı 40-50 olan rüzgarlarda çalışmalar durdurulmalı inşaatta.
• Tam vucud kemer sistemleri özellikleri TS EN 361’de verilmiştir.
• Korkululu çalışma imkanı olmayan, 4 metreden fazla yüksekteki binalarda her çalışmada
tedbirler alınacaktır.
• Yükseklik tabandan 3 m olan ve düşme veya kayma tehlikesli olan,kiremit döşeyicileri,dış
boya,gırgır vinçleri,kuyu,lağım gibi çalışmlarda işçilere güvenlik kemeri verilecektir
• İskelelerde, köprü görevi görecek geçitler 60 cmden dar ve korkuluksuz olmamalı.
• Sabit platform yapılamayan durumlarda geçici iskele yada iş ekipmanı kullanılmalı.
• Seyyar merdivenlerde ;
Sınıfı Taşıyacağı Yük İş Derecesi
1-A 140 Kg Extra Ağır Hizmet
1 120 Kg Ağır Hizmet
2 105 kg Orta Hizmet
3 90 Kg Hafif hizmet
• 10 Metreye kadar üst üste binme minumum 90 cm - UZATMALI MERDİVENLERDE
• 10-15 metreye kadar üst üste binme minumum 120 cm - UZATMALI MERDİVENLERDE
• 15-18 metreye kadar üst üste binme minumum 150 cm - UZATMALI MERDİVENLERDE
• Tek seyyar merdiven en fazla 9 metre olmalı.
• Seyyar merdivenler , ulaşacakları seviyeden en az 1 metre uzun olmalı.
• Seyyar merdiven ayağının, dayandığı duvara yatay mesafesi, zeminle merdivenin duvara
dayandığı yer arasındaki düşey mesafenin dörtte birinden az olmamalı.Dayanma açısı en az
50 derece olmalı.
• Ayaklı merdivenin üst iki basamağına oturulmamalı.
• Korkulukların tabandan yüksekliği 90 cm olmalı.
• Korkuluklar 100 kg yüke dayanmalı.
• Korkuluk eteklerinin yüksekliği tabandan en az 15 cm olmalı ve gerektiğinde tabanla en çok 1
cm bir aralık bırakılmalı.
• İşyeri merdivenlerinin mukavamet katsayısı 4, metrakarede en az 500 kg yük taşımalı.
• İşyerinde 4 basamaktan fazla olan merdivenlerde korkuluk ve trabzan olmalı.
• Belediye sınırları içerisinde ve kalabalık yerlerde yapı alanının çevresi ortalama 2 metre
yükseliğinde tahta perde ile çevrilmeli.
• Yapı alanın cevresi çok açık ve geniş ise 90-100 cm korkuluk yapılmalı.
• Kazı alanlarında,araçlar için rampa eğimi 35 dereceyi geçmemeli.
• Yapı işlerinden kazıdan çıkarılan toprak en az 1 metre öteye atılmalıdır.
• Kazılarda göçükler için iksa koruma sistemi olmalı.
• Kazı işlerinde 1.5 metre derinlikten sonra işçilerin inip çıkmaları için el merdiveni olmalı.
• Patlayıcı mad. Kullanımında 100 m uzaklıktaki cevrede kavlak muayenesi yapılmalı.
• Patlamadan sonra 1 saat içeri girilmemeli.
• Derinliği 25 m aşan kuyularda işçilerin kuyuya inip çıkmaları için kullanılan boçurgetler veya
vinçler frenli olacak ve motorlar işletiecek.
• İskeleler, en az ayda bir kez kontrol edilecek.
• Kalas uçları iskele bitiminde kendi uzunluğunun 1/10 undan fazla çıktığı hallerde, o kısma
geçmeyi önleyecek uygun korkuluklar konulacak.
• İki dikme arası yük taşıyan iskelelerde 240 cm, yük taşımayan iskelelerde ise 3 metreden daha
fazla olmayacak.
• Çelik borulu iskelelerde,düşey ve yatar borulardaki ekler en çok 6 metrede bir yapılacak.
• Asma iskelelerde her metrekareye 400 kg fazla yük konmayacak ve 4 den fazla işçi
çalıştırılmayacak.
• Sıva veya hafif işlerde kullanılacak sıpa iskelelerinde iskele genişliği 50 cm’den az, yüksekliği
120 cm’den çok,platform kalınlığı 5 cm ve genişliği 40 cm,iskele kirişleri ve bacakları 5x10 cm
kesitinden küçük ,takviye için kullanılacak olan çapraz ve düz bağlantılar 2.5x10 cm kesitinden
küçük olmayacaktır.
• 4metre uzunluktaki merdivenler, el merdivenleri çelik boru veya profilden yapılacaktır.
• Sabit merdivenlerde her 10 mde dinlenme platformu yapılacak.
• Yıkım işlerinde ,yıkılacak kısmın etrafından yapı yüksekliğinin 2 katına eşit alan bırakılacaktır.
• Gaz metal ark kaynağında ve metal gaz kaynağında 110 desibel gürültü pikleri oluşur
• Yapı iş defterine , kazı kontrolü , kalıp kontrolü,iskele kontrolü yazılır.
• Kaynak işlerinde tavan yüksekliği 5 m olmalı
• Kaynak makinelerinin boşta çalışma gerilimi alternatif akımda 70 volt, doğru akımda 110
volttur.
• Basınçlı gaz tüplerinin hortumları en az 5 metre olmalı.
• Asma iskele uzunluğu en fazla 8 metredir.
• Baretler 4 kg bilyenin 1,5 mt.den uzerine dusmeye dayanimli olmalidir.
• Elektrik islerinde kullanilan yuksek duzeyde plastik baretler 30,000 volta kadar bozulmadan
koruyuculugunu surdurur.
• Baretler 4 kg bilyenin 1,5 mt.den uzerine dusmeye dayanimli olmalidir.
• Patlayicinin ateslenmesi en yakin delige 100 mt.den az olmamak uzere tesis sahasi disina
secilen bir yerden yapilir.
• CE isaretinin yuksekligi asgari 5mm olmalidir.
• Merdiven egimi en fazla 45derece olacaktir .
• Kompresorlerde bulunmasi gereken cihazlar : Manometre, su tahliye sistemi ,uzaktan durdurma sistemi
• Hareketli mekanik ekipman ile yapi elemani arasinda en az 50 cm olmalidir.
• Gevsek ve az siki zemin , iksasiz sevli insaat cukurlarinda en fazla 45 derecelik aci olmalidir.
• Risk kişi tarafından ilk belirlendiğinde bir önem seviyesinde algılanır.Ancak zamanla düşüş
gözlenir buna kanıksama denir.
• Risk yatırmala planları : Kaçınma , transfer etme,azaltma,kabullenme
• Risk değerlendirme metodları : kantitatif,kalitatif,yarı kalitatif.
• Risk değerlendirme metodları : nicel,nitel ve karma risk
• Risk analiz yöntemleri :
Checklist
Güvenlik denetimi
Neden-sonuç analizi
Olursa ne olur analizi
İş güvenliği analizi ( JSA )
Birincil risk analizi ( PRA )
Ön tehlike analizi ( PHA )
Hata ağacı analizi ( FTA )
Olay ağacı analizi ( ETA )
Hata türleri ve etkileri analizi ( FMEA )
Tehlike ve işletilebilme çalışması ( HAZOP )
L tipi matris
X tipi matris
Kinney
• Hazop : kimya endüstirisi tarafından, bu sanayinin özel tehlike potansiyelleri dikkate alınarak
geliştirilmiş.belirli anahtar ve kılavuz kelimeler kullanılır. tehlike ve işletile- bilirlik analizi
tekniğidir.
• Hata Ağacı analizi ( FTA ) = Tümdengelimli mantığa dayalı, tanımlanmış istenmeyen olay veya
durumun nedenlerini mantıksal kombinasyonunun grafiksel ifadesidir.Grafik olarak insan
yada malzeme kaynaklı hasarların muhtemel kombinasyonlarını oluşturan, ihtimallerini
ortaya çıkarabileceği önceden tahmin edilebilen istenmeyen hata olayını grafik olarak
gösterir.Olmaması gerekn tepe olay saptanıp bu olaya neden olabilecek tüm faktörleri analizi
eder.Tepe olayı secimi ile başlanır,karmışık sistemlerde kullanılır , aynı anda tek hata üzerine
odakların.
• Olay Ağacı analizi ( ETA ) = Başlangıçta seçilmiş olayın meydana gelmesinden sonra ortaya
çıkabilecek sonuçların akışını diyagram ile gösterir.Tümevarımlıdır.Kaza öncesi ve sonrası
gösterdiğinden sonuç analizidir. ileriye dogru dusunme tekniği.
• İş Güvenliği ( JSA ) = Bir işletmede işler ve görevler iyi tanımlanmışsa kullanılır.4 aşamadan
oluşur ; yapı,tehlikelerin tanımlanması,risklere değer biçilmesi,güvenmlik ölçüsü önerisi
• Ön Tehlike analizi ( PHA ) = Tesisin son tsarım aşamasında yada daha detaylı çalışmalarda
model olarak kullanılacak hızlı,kalitatif bir yöntemdir.
• Neden Sonuç İlişkisi = hata ağacı ile olay ağacının harmanlanmasıdır.Hem tümdengelimli
hemde tümevarımlıdır. Balık Kılçığı diyagramı kullanılır.
• Hata türleri ve etkileri analizi ( FMEA ) = saptanabilirlik ve farkedilebilirlik faktörü vardır.Hata
ve riskleri önceden tahmin eder.mekanik ve elektirik donanım sistemlerinin gözden
geçirilmesine uygundur. RÖS = P ( olasılık ) x Ş ( şiddet ) x D ( Farkedilebilrlik ) .. Rös
büyüdükçe zarar büyür.hata sıklığı ve sonuçları üzerinde çalışır. Riski belirleyen degiskenlerin
olculmesinde 1-10 olcegi kullanilir.Sistemin cok yuksek riskli olarak degerlendirilmesi icin
hesaplanan risk oncelik degerinin 200-1000 arasinda olmasi gerekir.
• FMEA Analiz türleri ;
Sistem FMEA = tasarımdan kaynaklanan sistemin fonksiyonları ile ilgili potansiyel
hata inceler.
Tasarım FMEA = üretime geçilmeden önce ürünlerin analizinde kullanılır
Süreç FMEA = İmalat ve montaj süreci
Servis FMEA = müşteriye ulaşmadan önce.
• KİNNEY = Risk değeri (R ) = olayın meydana gelme ihtimali x tehlike maruz kalma sıklığı x zarar
yada hasarın şiddeti.
RİSK DEĞERi ( R ) SONUCU
400 < R Tölerans gösterilemez.Hemen önlem alınmalı.
200 < R < 400 Esaslı risk, Kısa dönemde ( birkaç ay ) iyileştirilmeli
70 < R < 200 Önemli Risk-Uzun dönemde ( yıl içinde ) iyileştir
20 < R < 70 Olası Risk – Gözlem altında uygulanmalı
R < 20 Önemsiz risk
• Çok Değişkenli X Tipi Matris = 5 yıllık kaza geçmişi araştırılmalı,tecrübeli takım
lideri,değerlendirme sonucunda riskin giderilmesi için maliyet analizi yapar.İşletme içerisinde
bir böüm/parça veya olay seçilir.Secilen konu ile ilgili 5 yıllık kaza geçmişi analizi
yapılır,arşivler incelenir.Çok boyutlu düşünür, her çift değişken arasındaki ilişki derecesini
grafiksel olarak gösterir.Tek kişi yapamaz.
• L Tipi Matris = OLASILIK x ŞİDDET
OLASILIK : SONUÇ :
- 1 - Çok Küçük ( hemen hemen hiç ) Çok hafif ( iş saati kaybı yok,ilk yardım
yok )
- 2 - Küçük ( yılda bir kez ) hafif ( iş günü kaybı yok )
- 3 - Orta ( Yılda birkaç kez ) orta ( hafif yaralanma,yatarak tedavi )
- 4 - Yüksek ( ayda bir,sıklıkla ) Ciddi ( ciddi yaralanma,meslek hastalığı )
- 5 - Çok yüksek ( çok sıklıkla ) Çok Ciddi ( Ölüm, iş görememzlik )
• Katlanılma Risk ( 25 puan )
• Önemli Risk ( 15,16,20 puan )
• Orta Düzeydeki riskler ( 8,9,10,12 puan )
• Katlanılanilir risk ( 2,3,4,5,6 puan )
• Önemsiz risk ( 1 puan )
http://www.isguvenligi-uzmani.org tarafından hazırlanmıştır.